Stærke december-traditioner i Danmark

Landsholdets anfører Stine Jørgensen var en nøglespiller, da Danmark mandag vandt over Montenegro med et enkelt mål. I aften er hun på TV 2 igen, når landsholdet møder Ungarn. (Foto: Scanpix / TV 2)

Landsholdets anfører Stine Jørgensen var en nøglespiller, da Danmark mandag vandt over Montenegro med et enkelt mål. I aften er hun på TV 2 igen, når landsholdet møder Ungarn. (Foto: Scanpix / TV 2)

07. december 2016;
Af: TV 2 Kommunikation

Når december går i gang, overstråler julekalender og håndbold andre tilbud på tv og nettet.

En af de mest sikre tv-traditioner i Danmark oplever vi hvert år i december, for her retter seere og brugere stensikkert opmærksomheden mod to ting: Julekalendere og månedens slutrunde i kvindehåndbold.

Og december 2016 bliver ingen undtagelse, som seer- og brugertal ser ud for månedens første seks dage. I denne periode står der julekalender eller EM-håndbold på 14 af de 16 mest sete programmer på tv.

Håndbold løfter TV 2 og TV 2 SPORT
Danmark har i perioden kun spillet én EM-håndboldkamp, hvor holdet sejrede over Montenegro foran 886.000 seere, og denne kamp er naturligvis på hitlisten for 1.-6. december.

Også TV 2 SPORT og em.tv2.dk oplever stor interesse for EM-håndbold. I dagene siden EM-slutrundens start december har TV 2 SPORT i gennemsnit været Danmarks sjette mest sete kanal mod en sædvanlig placering som nummer tolv.

Læs mere om TV 2s dækning af EM i kvindehåndbold her.

Ludvig (Thomas Norgreen Nielsen) og Julemanden Nicholas (Lars Hjortshøj) i aftenens afsnit af 'Ludvig og Julemanden'. (Foto: Per Arnesen / TV 2)

’Ludvig og Julemanden’ topper
Blandt julekalenderne er TV 2s genudsendelse af ’Ludvig og Julemanden’ den foreløbig mest sete med 820.000 seere til visningen klokken 20.00 samt 57.000 seere til den følgende eftermiddags genudsendelse. Hertil kommer seningen på TV 2 PLAY, hvor ’Ludvig og Julemanden’ er blandt de absolutte topscorere.

Når TV 2 sender familiejulekalender klokken 20.00, følger 40 procent af tv-seerne med på TV 2.

Seertilslutningen til dette års TV 2-genudsendelse er højere end til den seneste julekalender-genudsendelse på TV 2. Det var i 2014, hvor ’Alletiders Julemand’ gennem december i snit blev set af 742.000 danskere.

TV 2 sender i øvrigt endnu en julekalender, nemlig ’Alletiders Jul’, der om eftermiddagen ses af 123.000, og som også er særdeles populær på TV 2 PLAY.

Gas- og vandmesteren (Søren Østergaard) og Putte (Søren Hauch-Fausbøll) i 'Andersens Julehemmelighed'. (Foto: Minerva Film Video A/S / TV 2)

Nyproduceret julekalender på DR1
DR1 har også en høj seerandel – 41 procent og 797.000 seere i snit – når kanalen klokken 19.30 sender sin nyproducerede familiejulekalender ’Den anden verden’. Det er en noget lavere seertilslutning end til DR1’s seneste nyproduktion ’Tidsrejsen’, der havde over én million seere i snit i december 2014.

Også andre kanaler sender daglige julekalendere, som er med til at sikre fremgang i forhold til året som helhed – og i øvrigt også skaber fremgang i forhold til de første seks dage af december sidste år.

TV 2 CHARLIE sender i år – for første gang siden premiereåret 2004 – julekalender, nemlig genudsendelsen af TV 2-klassikeren ’Andersens Julehemmelighed’, og her er seertallet 185.000 klokken 20.25. Hertil kommer 30.000 seere til aftenens sene – ind imellem meget sene – genudsendelse foruden seningen på TV 2 PLAY.

DR Ramasjang genudsender ’Nissebanden i Grønland’, som ses af 285.000 ved visningen klokken 17.00.

Læs mere her

Billede {0} af {1}