’Sløj-Dag’: Nyt, kort fiktionskoncept på tværs af TV 2 ZULUs platforme

Det er fredag aften på en bodega i København. Som aftenen skrider frem, begynder gæsterne at falde i snak med hinanden, men går aftenen overhovedet, som de havde forestillet sig? (Foto: Daniel Birkebæk / TV 2 ZULU)

Unge talenter står bag eksperiment med lynproduceret fiktion til TV 2 ZULU - udviklet til synergi mellem sociale medier og tv.

Det er fredag aften på en bar i København. Mathias og Simon skal mødes med Sofie for at drikke 'gravøl'. Hun er nemlig blevet dumpet af sin kæreste. På samme bar sidder Christoffer og venter nervøst på sin Tinder-date, Camilla. Som aftenen skrider frem falder alle i snak med hinanden, og der kommer også et par sandheder på bordet. Er Christoffer en lige så kedelig date, som Camilla synes, eller har han skjulte talenter? Ser Mathias bare Sofie som en god ven, eller har han flere følelser for hende? Hvem er den dårligste taber i billard? Og går aftenen overhovedet, som de havde forestillet sig?

Sådan lines der op til ’Sløj-Dag’: En ny, kort fiktionsproduktion, der lever på tværs af tv-skærmen og TV 2 ZULUs sociale medier med en vifte af korte teasere og klip, der supplerer selve programmet. Den fulde ’Sløj-Dag’-episode sendes på TV 2 ZULU lørdag 4. november og kan derefter ses på TV 2 PLAY. Konceptet er blevet til i samarbejde mellem TV 2s fiktionsafdeling og marketingafdeling og har unge talenter både foran og bag kameraet. 

’Sløj-Dag’ tager fat i tematikker, der er nære og genkendelige for de unge - f.eks. J-dag og dagen derpå, en vild bytur, en dårlig Tinder-date eller en sløj aften, hvor man ender alene på en bar – og folkene bag har fra start designet historien til et liv på tværs af platforme og med hurtig produktion efter en række dogme-regler: Alle kreative kræfter skal være nye talenter; maksimum fem skuespillere; lille og rapfodet produktionsteam; maksimalt to dages optagelser og kun én location.

’Sløj-Dag’ tager fat i tematikker, der er nære og genkendelige for de unge - f.eks. J-dag og dagen derpå, en vild bytur, en dårlig Tinder-date eller en sløj aften, hvor man ender alene på en bar (Foto: Daniel Birkebæk / TV 2 ZULU )

Mellem indhold og branding
- Koncepter som ’Sløj-Dag’ er en god øvelse i at gribe en idé i flugten og lade unge kreative prøve kræfter med hurtig, agil produktion af korte fiktionsformater, der egner sig som social content. Det er væsentligt i en tid, hvor grænserne mellem branding og indhold er blevet mere flydende, siger TV 2s fiktionschef, Katrine Vogelsang.

Og indhold som ’Sløj-Dag’ kan noget relevant i forhold til TV 2 ZULUs univers og fokus på digital udvikling og synergi, vurderer kanalchef Sune Roland:

- Det er unikt og upoleret og fungerer helt naturligt godt i feltet mellem sociale medier og flow-tv. ’Sløj-Dag’ har desuden en spontanitet og tapper godt ind i de unges mindset og virkelighed, og rammer en fin syntese mellem nyt, særligt indhold og den måde, vi arbejder med at brande TV 2 ZULU på, siger han.

Holdet bag ’Sløj-Dag’
Skuespillerne er Mathias Skov Rahbæk, Sofie Torp, Simon Bennebjerg, Camilla Lau og Mathias Sprogøe Fletting.

Produktionsholdet består af instruktør Ville Gideon Sörman, producer Nanna Nyboe Tabor, fotograf Valdemar Cold Winge Leisner, tonemester Catrine le Dous, klipper Lars Sigsgaard Berg og production designer Silje Aune Dammen.