Seertal: Rekord til ”Klipfiskerne” – superuge til NEWS

26. marts 2013;
Af: TV 2 Kommunikation

Danskerne sagde farvel til ”X Factor”, men der er stadig danskproduceret weekendunderholdning i form af ”Klipfiskerne” og ”Pengene på bordet”. Lykkelig forlovelse mellem Charlie og håndbold.

Fra lørdagens udgave af "Klipfiskerne": Michael Meyerheim (tv.), Huxi Bach og Lasse Rimmer (th.). (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)

Uge 12 gav fortsat høj seeropbakning til den nye weekendunderholdning fra TV 2. Lørdagsshowet ”Klipfiskerne” satte seerrekord blandt de 21-50-årige og befæstede sin position som den mest sete danskudviklede lørdagsunderholdning i mere end fem år.

Søndagens ”Pengene på bordet” fik en tilbagegang blandt ældre seere, men fastholdt omtrent den fine premieretilslutning blandt de 21-50-årige.

Fredag aften var der sæsonafsked med dansk tv’s største underholdningsprogram ”X Factor”, som – trods høje seertal - fik den mindste seertilslutning til en ”X Factor”-finale nogensinde.

Godt 1,6 mio. danskere så finalen og ”X factor – afgørelsen”. I de fem tidligere år har ”X Factor – afgørelsen” aldrig været under to millioner seere på finaleaftenen.

Også Politikens anmelder var forbeholden over for finaleshowet: ”Hype eller ej var finalen en skuffelse. Helt praktisk bød den på store mikrofonproblemer og dårlig lyd – i det hele taget har det været en sløj sæson for et program, der de foregående sæsoner har udmærket sig ved høj teknisk klasse”, skrev Sophie Engberg Sonne bl.a. i sin anmeldelse.

”X Factor” blev denne gang mødt af konkurrence fra en VM-kvalifikationskamp på Kanal 5 – fodboldlandskampen blev set af 539.000 seere.

Håndboldlandskampene på TV 2 Charlie blev en win-win-situation. Charlie fik flere seere end sædvanligt, og håndboldlandsholdet (her Camilla Dalby) fik flere seere end ved tidligere visninger af lignende kampe på TV 2 SPORT. (Arkivfoto: Rikke Madsen / TV 2)

Charlie og håndbolden gik godt i spænd
Ugen bød på en nyskabelse på TV 2 Charlie, som for første gang nogensinde sendte sport. Og den forlovelse mellem Charlie og håndbold blev lykkelig.

TV 2 Charlie fik flere seere end sædvanligt, mens de to kvindelandsholdskampe mod henholdsvis Norge (211.000 seere) og mod Frankrig (146.000 seere) blev sendt.

Samtidig fik håndboldkvinderne fik flere seere, end tilsvarende kampe tidligere har haft på TV 2 SPORT.

TV 2 NEWS-vært Poul Erik Skammelsen gæsteoptrådte - efter anmodning fra DR - på "Deadline 22.30" i lørdags.

Stærk uge for NYHEDERNE – og Skammelsen i gæsteoptræden på DR
TV 2|NYHEDERNE og TV 2 NEWS havde en stærk uge, hvor redaktionerne viste både hurtighed og professionalisme i dækningen af alle de store sager – fra Rolf Sørensens dopingbekendelser over scoopet hvor SF’s politiske ordfører, Jesper Petersen, sagde farvel til sit parti og dækningen af sammenbruddet i forhandlingerne mellem kommunerne og lærerne til den intensiverede dækning af bandekonflikten fra slutningen af ugen.

Lørdag aften skete herudover det usædvanlige, at TV 2 NEWS udlånte en vært til DR2’s ”Deadline”. TV 2 NEWS-vært Poul Erik Skammelsen blev udvalgt til at interviewe DR2-vært Martin Krasnik om Krasniks omdiskuterede interview fra søndag 17. marts med Trykkefrihedsselskabets formand, Lars Hedegaard. Læs mere her.

Denne udgave af ”Deadline” blev set af 167.000 danskere – det næsthøjeste seertal til en lørdagsudgave af ”Deadline” i de seneste 12 måneder.

TV 2-værten blev desuden rost for sin gæsteoptræden på DR, bl.a. af en læserbrevsskribent i Morgenavisen Jyllands-Posten, der skrev: ”Det blev noget af det mest fremragende, intelligente journalistik, man længe har set på skærmen”. En anden læserbrevsskribent var dagen efter mere kritisk, idet han mente, at "Krasnik fik lov til ustandseligt at afbryde og tiltog sig broderparten af taletiden."

Graferne øverst viser NEWS' ugentlige seerandel blandt alle danskere i 2012 og 2013. Grafen for 2013 viser, at NEWS er vokset betydeligt i de seneste uger, efter at DR Update (graferne for neden) er lukket. Klik på billedet for at se graferne i større størrelse. (Kilde: Gallup TV Meter)

Fremgang til NEWS efter lukningen af DR Update
TV 2 NEWS oplevede igen i uge 12 den fremgang, som indtil videre har været en følge af DR’s lukning af DR Update, og sidste uge blev TV 2 NEWS’ femtebedste nogensinde målt på seerandel.

Da DR lukkede DR Update, blev der skruet op for nyhedsdækningen på DR2, men det har – mod forventning – ikke styrket DR2 væsentligt.

Den naturlige antagelse ville være, at DR2 som en relanceret nyheds- og samfundskanal ville vokse klart - både fordi kanalens ugentlige sendetid er vokset betydeligt, og fordi DR2 ville opsuge seningen fra DR Update, eftersom DR2 nu er den kanal, som står for DR’s største nyhedstilbud.

Samtidig har DR2 som ’nyhedskanal’ – formentlig for at fastholde den gode share - beholdt de mest populære programmer på kanalen, f.eks. udenlandske krimier og film samt genudsendelser af ”Gintberg” og ”Store danskere”.

DR2 er imidlertid kun vokset marginalt og langt mindre end de cirka 0,8 procentpoint, som den nu nedlagte DR Update overlod til DR2.

Samtidig er DR2’s nyhedsflagskib, ”DR2 Morgen”, faldet i seertilslutning i de seneste to uger. I årets første ni uger af 2013 havde DR2 og DR Update tilsammen 9.000 seere i gennemsnit mandag-fredag klokken 6.30-9.30.

Dette seertal var i uge 12 på 20.000 i snit på DR2 – en beskeden vækst på baggrund af den store morgensatsning på 11.000 seere.

I samme tidsrum var der i uge 12 165.000 seere på TV 2 og 38.000 seere på TV 2 NEWS. Begge TV 2-kanaler har fået flere morgenseere, efter at det nye DR2 er gået i luften.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 21-50 år - uge 12 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 X Factor - afgørelsen 728.000 60 2. DR1 X Factor 654.000 59 3. TV 2 Klipfiskerne 359.000 45 4. TV 2 Stjernerne på slottet 321.000 34 5. TV 2 Station 2 Politirapporten 317.000 33 6. DR1 For godt til at være sandt 313.000 33 6. DR1 Spise med Price 313.000 33 8. DR1 Rod i familien 280.000 29 9. TV 2 Pengene på bordet 272.000 30 10. TV 2 Razzia - Fødevarekontrollen rykker ud 267.000 29 11. DR1 Rejseholdet 259.000 28 12. DR1 Bonderøven 254.000 32 13. Kan. 5 VM-fodbold: Tjekkiet-Danmark 245.000 21 14. TV 2 Station 2: Specialstyrken rykker ud 243.000 26 15. TV 2 De bortførte børn 227.000 26 15. DR1 Sådan er kærligheden 227.000 23 17. DR1 Auktionshuset 226.000 21 18. DR1 Hammerslag 223.000 24 19. TV 2 Mormors vilde ungdom 221.000 25 20. DR1 21 Søndag 213.000 22

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 18. - 24. marts 2013 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 4 t 58 min 21 4 t 40 min 22 TV 2 Zulu 0 t 27 min 2 0 t 45 min 4 TV 2 Charlie 1 t 11 min 5 0 t 28 min 2 TV 2 FILM 0 t 07 min 0 0 t 07 min 1 TV 2 NEWS 1 t 01 min 4 0 t 53 min 4 DR1 5 t 01 min 22 3 t 41 min 17 DR2 1 t 01 min 4 0 t 44 min 3 DR3 0 t 21 min 1 0 t 25 min 2 DR K 0 t 23 min 2 0 t 19 min 1 DR Ramasjang 0 t 21 min 1 0 t 15 min 1 DR Ultra 0 t 15 min 1 0 t 09 min 1 TV3 1 t 18 min 6 1 t 49 min 8 TV3+ 0 t 25 min 2 0 t 42 min 3 TV3 PULS 0 t 24 min 2 0 t 27 min 2 TV3 Sport 1 0 t 17 min 1 0 t 11 min 1 TV3 Sport 2 0 t 02 min 0 0 t 02 min 0 Kanal 4 0 t 27 min 2 0 t 37 min 3 Kanal 5 1 t 05 min 5 1 t 15 min 6 6'eren 0 t 22 min 2 0 t 28 min 2 7'eren 0 t 03 min 0 0 t 03 min 0 Discovery 0 t 13 min 1 0 t 19 min 1 TLC 0 t 12 min 1 0 t 12 min 1 MTV 0 t 04 min 0 0 t 07 min 1 VH1 0 t 04 min 0 0 t 07 min 1 Regional-tv 0 t 10 min 1 0 t 05 min 0 Eurosport 0 t 07 min 1 0 t 03 min 0 Canal9 0 t 11 min 1 0 t 14 min 1 Andre 2 t 13 min 11 2 t 02 min 11 I alt 23 t 15 min 100 21 t 23 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 12 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 726.000 32 2. TV 2 Regionalprogram 19.30 697.000 38 3. TV 2 NYHEDERNE 19.00 660.000 40 4. DR1 Vores vejr 18.55 562.000 36 5. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.18 497.000 27 5. TV 2 NYHEDERNE 22.00 497.000 25 7. DR1 TV AVISEN 18.30 491.000 36 8. TV 2 Regionale nyheder 22.20 444.000 25 9. TV 2 Regionale nyheder 18.05 395.000 37 10. TV 2 NYHEDERNE 18.20 394.000 34 10. DR1 Sporten 21.40 / 22.20 394.000 21 12. TV 2 NYHEDERNE 18.00 366.000 35 13. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.15 359.000 32 14. TV 2 VEJRET (gns. uds. efter kl. 18) 224.000 15 15. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-10.00 211.000 62 16. DR1 TV AVISEN 17.50 198.000 21 17. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 182.000 51 18. TV 2 NYHEDERNE 12.00 151.000 32 19. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 150.000 42 20. DR2 Deadline 22.30 137.000 9 21. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 125.000 16 22. TV 2 Regionale nyheder 17.15 122.000 17 23. TV 2 NYHEDERNE 17.00 115.000 16 24. TV 2 Regionale nyheder 12.10 97.000 29 25. DR2 DR2 17:00 / DR2 18:00 42.000 4 26. DR2 DR2 19:00 24.000 2 27. DR2 DR2 12:00 - DR2 16:00 21.000 5 28. DR2 DR2 07:00 - DR2 11:00 20.000 6

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 12 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 X Factor - afgørelsen 1.669.000 58 2. DR1 X Factor 1.616.000 58 3. DR1 Rejseholdet 904.000 38 4. DR1 Hammerslag 889.000 37 5. DR1 Bonderøven 848.000 39 6. TV 2 Klipfiskerne 814.000 37 7. DR1 21 Søndag 789.000 34 8. TV 2 Station 2 Politirapporten 760.000 32 9. DR1 Auktionshuset 759.000 33 10. DR1 Spise med Price 746.000 32 11. DR1 For godt til at være sandt 735.000 32 12. DR1 Rod i familien 707.000 31 13. TV 2 Anna Pihl 695.000 30 14. TV 2 Stjernerne på slottet 694.000 28 15. DR1 Beck: Det stille skrig 672.000 32 15. TV 2 Razzia - Fødevarekontrollen rykker ud 672.000 30 17. TV 2 Station 2: Specialstyrken rykker ud 652.000 29 18. TV 2 Hvem vil være millionær? 647.000 28 19. TV 2 Pengene på bordet 632.000 27 20. DR1 Downton Abbey 610.000 28

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 12 2013 (til 24. marts) TV 2 51,0 52,6 TV3-kanalerne 23,6 23,8 SBS TV 18,0 16,8 Discovery / TLC 3,9 3,9 Viacom 1,7 1,3 Canal9 1,7 1,7

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 916.000 50 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 12 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 23,0 48 TV/MIDT-VEST 19,3 52 TV 2/FYN 18,5 44 TV SYD 15,9 40 TV2/NORD 14,6 41 TV 2 | ØSTJYLLAND 12,0 35 TV 2/ Lorry 11,3 29

 

 

Billede {0} af {1}