OL-rekord på tv – og 200.000 besøg på St. Katharine Docks

13. august 2012;
Af: TV 2 Kommunikation

TV 2s OL-event midt i London var en stor succes for TV 2s tv-dækning, for de kommercielle samarbejdspartnere og for VisitDenmark. OL-seningen på tv endte på rekordniveau.

Dronning Margrethe og kronprins Frederik er to af de kongelige, som har været på besøg på St. Katharine Docks i London. De har i øvrigt haft følgeskab af prins Henrik, prinsesse Benedikte, prins Joachim og prinsesse Marie.


Da OL sluttede i går, kunne TV 2 og VisitDenmark med glæde og tilfredshed konstatere, at det under OL lykkedes at skabe en stor dansk folkefest midt i London. Omkring 200.000 besøgte under OL St. Katharine Docks, hvor TV 2|SPORTENs husbåd har ligget til kaj.

Blandt disse mange gæster var både kongelige – bl.a. dronning Margrethe, prins Henrik og kronprins Frederik – en række danske ministre med følge samt dansk og udenlandsk presse.

De mange tusinde gæster så OL på storskærm og fik bl.a. serveret anretninger eller hotdogs fra Danish Crown. Og så har gæsterne været de allernærmeste tilskuere til kongelige besøg og til hyldesten af de danske medaljevindere – og til de mange timers OL-dækning fra TV 2s studie på husbåden.

- Folkefesten på St. Katharine Docks har været en formidabel kulisse for TV 2s OL-programmer, og St. Katharine Docks har været med til at gøre OL til en begivenhed, der også interesserer folk, der ellers ikke synes, at sport er interessant. Grundig sportsdækning er på TV 2 gået hånd i hånd med den folkefest, som OL også er, siger TV 2s sportschef, Frederik Lauesen.

De danske guldvindere i dobbeltsculler, Rasmus Quist og Mads Rasmussen, var nogle af de danske medaljetagere, som kunne følges direkte på TV 2 - og på storskærm på St. Katharine Docks. (Foto: All Over / TV 2)


OL-sening på rekordniveau
På tv har OL ligeledes været en stor succes, og OL-seningen i 2012 ligger rekordhøjt. OL i London er sammen med OL i Atlanta den begivenhed, danskerne har brugt mest tv-tid.

Hver dansker har i de seneste 17 dage brugt i gennemsnit 21 timer 38 minutter på at se OL på TV 2s og DRs kanaler. Det er langt mere end ved de seneste OL og på niveau med rekorden på 22 timer 21 minutter pr. dansker, som stammer fra OL i Atlanta i 1996.

De mest sete begivenheder under OL var håndboldkampe med dansk deltagelse på TV 2 og DR1, hvoraf fire herrekampe havde over én million seere. Blandt de mest sete programmer var også åbningsceremonien, 200 meter-finalen og 100 meter-finalen hos herrerne, Caroline Wozniackis kamp i tredje runde, afslutningsceremonien, atletik-finaler og svømme-finaler.

Blandt hovedkanalerne var DR1 lidt mere set end TV 2. DR1 stod for 46 procent af OL-seningen, mens TV 2 stod for 41 procent. Den øvrige OL-sening foregik på DR HD, DR2, TV 2 NEWS og TV 2 Zulu.

De danske håndboldherrer har givet fuldt hus på 'docken' (billedet), men også begivenheder uden dansk deltagelse har kunnet trække tilskuere i tusindtal, f.eks. herrernes 200 meter-finale på atletikstation.


Stor tilfredshed hos VisitDenmark
Danskerområdet i London har også været en stor succes set fra VistDenmark’s side. VisitDenmark har under OL lavet en spørgeskemaundersøgelse, som viste, at 80 procent var positive eller meget positive over for OL-eventen på St. Katharine Docks.

Samtidig blev St. Katharine Docks tildelt en flot sølvmedalje, da den britiske avis The Times kårede danskerzonen som det næstbedste nationale område i hele London under OL.

- OL-eventen forløb over al forventning, og den har vist, hvor langt vi kan komme i samarbejde med tv og med virksomheder inden for både turisme og non-turisme. Vi skabte sammen et område, der blev oplevet som at være i Danmark, og som vores gæster fra både Danmark og andre lande karakteriserede med ord som glæde, åbenhed, hygge, flot design og dejlig stemning, siger administrerende direktør Jan B. Olsen, VisitDenmark, som ser et stort potentiale i OL-arrangementet.

- Vi har sammen skabt et set-up, som vi kan justere og udbygge, når vi på andre tidspunkter skal bringe Danmark ud i verden, siger Jan B. Olsen.


Folkefest, flottere tv-dækning og kommercielt samarbejde
I spidsen for OL-eventen på St. Katharine Docks har – sammen med VisitDenmark – stået TV 2s afdeling for kommercielle partnerskaber.

TV 2 Kommercielle Partnerskaber har herudover samarbejdet med en række annoncører om at udvikle attraktive tilbud til de mange besøgende på ’docken’, som bl.a. har budt på designudstillinger, koncerter, mode og gastronomi. De besøgende har også kunnet deltage i konkurrencen ’Danmarks hårdeste skud’, komme om bord på et vikingeskib, se kokke-shows eller bare nyde atmosfæren i fantastiske omgivelser.

- På St. Katharine Docks fik vi skabt et meget stemningsfyldt område, hvor man kunne se OL på storskærm, hylde atleterne og de danske medaljetagere og få en bid af Danmark. Samtidig fik TV 2 fået en mere vital og dynamisk dækning til glæde for seerne, og vi gav vores kommercielle samarbejdspartnere mulighed for at vise sig og deres produkter frem for et stort publikum. Og responsen har været overordentligt positiv fra alle sider, siger TV 2s kommercielle marketingchef, Jacob Fischer-Nielsen.

45.000 anretninger og 17.000 hotdogs fra Danish Crown
En af de kommercielle partnere var Danish Crown, som på St. Katharine Docks gav sit programsponsorat yderligere liv og mening med masser af aktiviteter for de besøgende på ’docken’. Danish Crown nåede at servere mere end 45.000 anretninger med forskelligt svinekød og tilbehør samt 17.000 hotdogs. Da OL sluttede, havde Danish Crown brugt 18 paller kød og bagt cirka 6.000 tomater.

- Vi er meget glade og tilfredse med OL-eventen på St. Katharine Docks og med den måde, vi udvidede vores programsponsorat på en flot og meningsfuld måde. Sponsormæssigt havde vi haft stor glæde af de mange besøg af kongelige og ministre, og succesen i London kan måske skabe en tradition i forbindelse med kommende Olympiske Lege, f.eks. i Rio i 2016. I hvert fald har St. Katharine Docks været en flot platform, der kan bygges videre på, siger direktør for Danish Crown Nordic, Karsten Deibjerg Kristensen.

Foruden Danish Crown var TV 2s kommercielle partnere på St. Katharine Docks Svane Køkkenet, M&M’s og Samsung.

 

 

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}