Ny rekord for tv-sening i 2009

29. december 2009;
Af: TV 2 Kommunikation

Danskerne har på to år øget deres tv-forbrug med 27 procent.For første gang har den daglige tv-sening rundet tre timer.

Lisa Lents og Michael Olesen i "Vild med dans", der igen i 2009 var med til at sikre rekordhøj tv-sening i Danmark. (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)


Danskernes tv-sening sætter rekord i 2009 - for andet år i træk. Det viser Gallups løbende målinger af danskernes tv-forbrug.

Hver dansker på tre år og derover har i 2009 set fjernsyn i 3 timer 9 minutter om dagen i gennemsnit. Det er 22 minutter mere pr. dag end i 2008 – en stigning på 13 procent.

På to år er danskernes daglige tv-forbrug vokset med 40 minutter om dagen - svarende til en stigning på 27 procent!

Øget sening på TV 2s hovedkanal
Danskerne har i 2009 set på TV 2s hovedkanal i 55 minutter pr. dag i gennemsnit – tre minutter mere end i 2008, hvor tallet var på 52 minutter.

Når seningen på både Zulu, Charlie, FILM og NEWS medtages, har danskerne i 2009 øget deres tv-forbrug på TV 2-kanalerne fra 65 minutter pr. dag i 2008 til 73 minutter pr. dag i 2009.

Det er især TV 2 NEWS og TV 2 Charlie, som har oplevet voksende seerforbrug, og de to kanaler har også øget deres seerandel i løbet af 2009. TV 2 NEWS er - som tidligere omtalt - igen i 2009 Danmarks mest fremgangsrige tv-kanal og har gennem året sat talrige seerrekorder. Senest i uge 51.

De mindre og relativt nye kanaler, herunder især TV 2 NEWS, har vundet frem i seerandel i 2009.

Når det gælder seerandele, er de store kanaler TV 2 og DR1 under pres fra de mange nye kanaler. Alene i løbet af 2009 er der kommet mindst otte nye, danske tv-kanaler til danskerne, og det er især de helt nye og de nyere kanaler, som har vundet seerandel.

Flere forklaringer på stigende tv-forbrug
Der er en række forskellige forklaringer på den øgede tv-sening. Flere danskere har anskaffet sig fladskærme, og bedre udstyr og billedkvalitet kan have fået danskerne til at bruge mere tid på tv. De nye tv-apparater har sandsynligvis også betydet, at mange hjem har fået flere tv-apparater, hvilket også traditionelt øger tv-forbruget.

Herudover har danskerne hen over året fået flere kanaler - og dermed flere tv-tilbud - at vælge imellem, og flere valgmuligheder kan også være en del af forklaringen på den øgede tv-sening.

Flere medier har i løbet af 2009 nævnt, at også finanskrisen kan have fået danskerne til at bruge mere tid på det billige fritidstilbud, som tv er.

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}