NEWS’ bedste uge nogensinde

Op til valget sendte TV 2 fra valgstudiet på Christiansborg Slotsplads. (Foto: Carsten Andersen / TV 2).

Op til valget sendte TV 2 fra valgstudiet på Christiansborg Slotsplads. (Foto: Carsten Andersen / TV 2).

24. juni 2015;
Af: TV 2 Kommunikation

Folketingsvalget 2015 blev endnu en milepæl for TV 2 NEWS, som i valgugen havde sin bedste uge.

TV 2 NEWS blev ved folketingsvalget 2015 – i endnu højere grad end ved valget i 2011 – danskernes nyhedsleverandør, og kanalen fik i valgugen sin bedste uge nogensinde målt på seertilslutning. Det viser seertallene fra Gallup.

I uge 25 stod TV 2 NEWS for 5,9 procent af danskernes tv-sening. TV 2 NEWS var i sidste uge Danmarks tredje mest sete kanal kun overgået af TV 2 og DR1.

- Vi har leveret politisk historieskrivning – direkte. Fra det sekund, NEWS var først med nyheden om valgudskrivelsen, og frem til de personlige skæbner blev afgjort på åben skærm – og nu med de afgørende og yderst besværlige regeringsforhandlinger i fokus. Det er meget, meget positivt, at vi på et tidspunkt, hvor seernes medievaner er under forvandling, formår at præstere det bedste ugeresultat i kanalens levetid, siger chefredaktør Mette Østergaard, TV 2 NEWS, og fortsætter:

- Seerne har en forventning om, at de i et komplekst mediebillede kan få overblik og opdateringer på TV 2 NEWS. Det har vi givet dem i valgkampen. Og vi har levet op til vores slogan om ”Valg – 24 timer i døgnet”. Hos NEWS har seerne fået den rene vare. Masser af politiske interviews, analyser og baggrund – engageret formidlet. Vi har haft høje seertal efter alle store topmøder og partilederrunder, ligegyldigt hvilken kanal der sendte, fordi seerne har en forventning om, at NEWS følger debatterne til dørs med analyser og interview. Den forventning gør vi alt for at indfri. 

Markant større sening på NEWS ved valget 2015
I ugen med folketingsvalg i 2011 stod TV 2 NEWS for 4,3 procent af tv-seningen, mens NEWS’ seerandel ved valget i november 2007 – hvor kanalen fik et stort gennembrud – var på 1,4 procent.TV 2s nyhedskanal har hermed haft en markant større betydning for danskernes valg- og nyhedssening ved valget 2015 end tidligere.

- Vi har vist, hvad en nyhedskanal skal kunne, når den er allerbedst. Den skal være live, levende og nærværende. Først med de historier og hovedpersoner, der tegner nyhedsbilledet. Den skal give indsigt og perspektiv. Og lave nyskabende tv. Vi har opfyldt det hele med afgørende breakings, et smukt studie på Christiansborg Slotsplads, stærke interview, skarpe analyser, nye formater gennem især ’#dkpol’ og ’Udfordringen’, og det hele blev formidlet gennem engagerede værter og livereportere, siger Mette Østergaard.

------

Se Gallups pressemeddelelse med ugens tv-sening og tv-hitlister her.

Billede {0} af {1}