Knæk Cancer sætter rekord på de sociale medier

30. oktober 2014;
Af: TV 2 Kommunikation

Knæk Cancer 2014 er den største, danske begivenhed på de sociale medier til dato.

Danskerne var fantasifulde og kreative med deres opslag på de sociale medier under Knæk Cancer. (Collage: Mia Duelund Jensen / Kræftens Bekæmpelse)

Knæk Cancer er blevet en folkesag – i høj grad også på de sociale medier. Mens TV 2 og Kræftens Bekæmpelse i uge 43 satte fokus på kræft, steg aktiviteten voldsomt på de sociale medier. Folk delte billeder fra deres indsamlinger, stillede spørgsmål og fortalte om deres personlige erfaringer med kræft.

I alt nåede opslag på Knæk Cancers Facebook-side i løbet af ugen ud til 2,2 mio. danskere – hvilket svarer til, at tre ud af fire danskere på Facebook har set et eller flere opslag på deres Facebook-væg.

Hos Kræftens Bekæmpelse vurderer man, at Knæk Cancer 2014 er den største, danske begivenhed på de sociale medier nogensinde.

På Facebook er antallet af Knæk Cancer-følgere nu omkring 280.000 – en markant stigning fra 2013. Også det sociale billedmedie Instagram oplevede en stor interesse i ugens løb. Knæk Cancer-profilen gik fra 6.000 følgere til ca. 18.000, altså en tredobling i antal brugere.

#knækcancer det mest brugte hashtag
Under det store indsamlingsshow på TV 2 lørdag 25. oktober sad 12 personer fra TV 2 og Kræftens Bekæmpelse ved tasterne og svarede på spørgsmål, postede opslag, billeder og tweetede og kommenterede på de mange historier og billeder, som danskerne valgte at dele på de sociale medier. Også værterne ved TV 2 var aktive under showet og svarede på seernes spørgsmål fra deres personlige profiler.

På Twitter har aktiviteten ligeledes været stor, og mange har i deres tweets brugt hashtagget #knækcancer. Hashtagget - # - bruges til at kæde et indlæg sammen med andre indlæg om samme emne.

Lørdag aften under indsamlingsshowet kom der mere end 13 tweets i minuttet med #knækcancer, og det lå også nummer ét på Twitter lørdag aften og flere dage derefter.

En anden stor begivenhed, der også kom langt ud via de sociale medier, var Eurovision Song Contest. Da programmet rullede over skærmen, nåede grandprix'ets Facebook-opslag ud til 850.000 mennesker. Til sammenligning nåede Knæk Cancers Facebook-opslag i løbet af indsamlingsshowet lørdag aften ud til 1.500.000 danskere.

 

 

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}