Knæk Cancer-pengene kommer i arbejde

31. oktober 2012;
Af: TV 2 Kommunikation

Kræftens Bekæmpelse er i gang med at konkretisere, hvordan de mange penge skal bruges til gavn for kræftpatienterne.

 

Danmarks største indsats mod kræft førte til, at TV 2 i sidste uge indsamlede 100 millioner kroner til Kræftens Bekæmpelse og til kampen mod kræft. TV 2 takker på tv danskerne for den store støtte, og programdirektør Palle Strøm følger op:

- Kampen mod kræft er en folkesag og dermed en TV 2-sag. Vi vil gøre en forskel, og med Knæk Cancer har vi skabt større åbenhed, accept og ikke mindst en stemning af håb, trods og sammenhold på et meget alvorligt område. Kampen slutter ikke her, heller ikke på TV 2. Det her er kun begyndelsen, siger TV 2-direktøren, der lover, at Knæk Cancer vender tilbage i 2013.

Projekter vil gøre en konkret forskel
Kræftens Bekæmpelse er overvældet over den store støtte fra danskerne, og foreningen er allerede i gang med at konkretisere, hvordan de mange penge skal bruges til gavn for kræftpatienterne.

- Vi vil sætte gang i nogle markante projekter, som vil komme til at gøre en helt konkret forskel i kampen mod kræft. Et indsatsområde vil være en mere sikker diagnose for prostatakræft. I dag bliver mange mænd overbehandlet, fordi vi ikke kan skille de alvorlige tilfælde fra de mindre alvorlige. Vi ved, at der er forskere ude på universitetssygehusene, som tørster efter penge til lige præcis sådanne projekter. Dem skal vi have i gang, siger direktør Leif Vestergaard Pedersen, Kræftens Bekæmpelse.

Foreningen vil også opfordre danskere til at hjælpe kræftsagen på en anden måde – nemlig ved at bede om blod- og vævsprøver til det, Kræftens Bekæmpelse kalder ”tredje generation af en meget stor befolkningsundersøgelse, der skal give os flere svare på, hvorfor vi får kræft og dermed være med til at knække koden og redde liv.”

Direktør Leif Vestergaard Pedersen, Kræftens Bekæmpelse. (Foto: Per Arnesen / TV 2)

Patientstøtten skal styrkes
Og Leif Vestergaard Pedersen har flere planer:

- Vi skal endnu bredere ud med vores støtte til patienterne. Vi har i dag 15 store rådgivningscentre rundt om i landet og små satellitter i mindst lige så mange kommuner. Det er vores ambition at være til stede i alle landets kommuner. Det når vi ikke inden næste Knæk Cancer-kampagne, men de nye penge gør det muligt at tage et godt skridt i den retning, siger direktøren og fortsætter:

- Men det er vigtigt at understrege - både over for os selv og de mange, som har støttet - at kræftforskning tager tid, og at det tager endnu længere tid at mindske kræftforekomsten gennem forebyggelse. Alene befolkningens stigende levealder fører til flere kræfttilfælde, så der vil bestemt være behov for Knæk Cancer næste år også – og gerne mange år frem.

Fokus på kræft og indsamling
Knæk Cancer 2012 var en uge på TV 2 med oplysning, fokus på kræft og indsamling, og kampagnen kulminerede med en historisk udgave af ”Vild med dans” fredag og indsamlingsshowet ”Knæk Cancer Live!” lørdag. Begge aftener havde stor interesse fra danskerne og øgede TV 2s seertilslutning de to aftener med henholdsvis 45 og 65 procent.

Både virksomheder og private kan stadig bidrage til indsamlingen. Læs mere på knækcancer.tv2.dk, hvor også en række private indsamlinger fortsætter i nogle dage endnu. Det samme gør Kræftens Bekæmpelses lotteri med en hovedpræmie på én million kroner.

 

Læs også:
TV 2 indsamler 100 millioner til Kræftens Bekæmpelse

 

 

 

 

Læs alle artiklerne om Knæk Cancer her

 

 

 

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}