Knæk Cancer - Fantastisk Folkesag

Danskerne fik kreeret en masse Knæk Cancer-blomster. Det endte med at give 250.000 kr. i sponsorhjælp fra Honda.

Danskerne fik kreeret en masse Knæk Cancer-blomster. Det endte med at give 250.000 kr. i sponsorhjælp fra Honda.

02. november 2016;
Af: TV 2 Kommunikation

Knæk Cancer-ugen blev på alle måder en stor succes – med blomstrende engagement over hele landet, rekordindsamling og høje seer- og brugertal.

Efter et års forberedelse kulminerede TV 2s og Kræftens Bekæmpelses Knæk Cancer-uge i lørdags, og ugen blev – målt på alle parametre – en stor succes.

Overalt i landet var der et meget stort engagement, som gav sig udtryk i masser af private indsamlinger og kreative udformninger af Knæk Cancer-blomster, der blev indsendt til TV 2. På tv voksede seertallene, Knæk Cancer-programmerne fik meget høje kvalitetsvurderinger af seerne, og på nettet og de sociale medier var engagementet enormt.

Og da lørdag blev til søndag, satte Knæk Cancer indsamlingsrekord med over 163 millioner indsamlede kroner. Læs pressemeddelelsen om lørdagens indsamlingsresultat her.

- Knæk Cancer er på kort tid blevet en folkesag, der engagerer unge og ældre over hele landet med indsamlinger, frivilligt arbejde, kreative udformninger af Knæk Cancer-blomsten i den gode sags tjeneste og meget mere. Det er meget opmuntrende og opløftende at være en del af en begivenhed, der i så høj grad samler danskerne, siger TV 2s event- og udviklingschef, Ulla Pors Nielsen, og fortsætter:

- Når Knæk Cancer kan engagere danskerne så stærkt, er det, fordi kræft er en sygdom, der på et tidspunkt berører os alle – som kræftramte eller pårørende. TV 2 bidrager med at sætte fokus på en sag, som har stor samfundsbetydning og den allerstørste relevans for danskerne, fordi det er den sygdom, som flest dør af, og fordi der er meget store perspektiver i at knække cancer.

Særudgaven af 'Toppen af poppen' fik en flot seervurdering på 4,6 på en skala fra 1 til 5 - den højeste vurdering til et tv-program i Danmark siden februar 2016. På billedet fra programmet er Ida Corr på scenen. (Foto af Per Arnesen / TV 2)

Stort fokus på oplysning
For TV 2 handler Knæk Cancer – foruden indsamling til at knække cancer – i høj grad om oplysning om forebyggelse, om forskningen og om, hvad du selv kan gøre for at mindske risikoen for kræft. Det sker i tv-programmerne, på knækcancer.tv2.dk, på Knæk Cancers store Facebook-site og under Knæk Cancer-bussens tur rundt i Danmark.

- Vi tager sygdommen alvorligt, og vi fortæller både om alvoren og håbet. Vi er meget opmærksomme på at have en god balance i vores dækning, og når vi har modige danskere i tv, der fortæller stærke, menneskelige historier, tager vi og vores produktionsselskaber hånd om dem og passer på dem. Disse mennesker er nogle af ugens store helte, og vi gør, hvad vi kan for at holde dem i hånden før, under og efter deres medvirken i tv, siger Ulla Pors Nielsen.

’Vild med dans knækker cancer’ havde fredag millionseertal og vurdering på helt op til 4,4. (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)

Høje seertal og kvalitetsvurderinger
TV 2 og Kræftens Bekæmpelse er i gang med en analyse af Knæk Cancers rækkevidde på digitale medier, men det står allerede nu klart, at der igen i år har været et kolossalt stort engagement på bl.a. Facebook, Instagram og tv2.dk.

På tv var der høj seertilslutning i weekenden, og lørdagens ’Knæk Cancer Live’ øgede seertallet med ni procent og havde i lange perioder over 800.000 seere, mens seerandelen voksede med en femtedel. Seernes kvalitetsvurdering var på 4,0 på skalaen fra 1 til 5, hvor 5 er bedst.

’Vild med dans knækker cancer’ havde fredag millionseertal og vurdering på helt op til 4,4 på skalaen fra 1 til 5. Samtidig fik årets nyskabelse i Knæk Cancer-ugen – en særudgave af ’Toppen af poppen’, der hylder sundhedspersonalet omkring kræftpatienterne – den højeste vurdering i Danmark (4,6) siden et afsnit af ’Badehotellet’ i februar 2016.

- Sidste år var vores fornemmelse, at lørdagens ’Knæk Cancer Live’ var for hårdt og trist for mange mennesker, og det skruede vi lidt på i år. Vi er meget opmærksomme på tonen i vores programmer, og årets resultater tyder på, at vi har ramt rigtigt godt her i 2016, siger Ulla Pors Nielsen.

Via Gallup spørger TV 2 og Kræftens Bekæmpelse også løbende om danskernes holdning til Knæk Cancer og til indholdet af Knæk Cancer-ugen. Også disse målinger viser stor opbakning til TV 2s uge med fokus på kræft.

Billede {0} af {1}