Dramaserien ’Mercur’, der er baseret på den virkelige historie om monopolbruddet på radio i 1958, blev set af 621.000 på TV 2 CHARLIE. Det er næsten dobbelt så mange seere som CHARLIEs tidligere rekord.
Seertilslutningen var historisk høj og oversteg alle forventninger, da TV 2 CHARLIE mandag præsenterede sin første store dramaserie ’Mercur’ for danskerne. ’Mercur’-premieren blev set af 621.000 på TV 2 CHARLIE.
Det tal vil vokse med nogle tusinde i de næste syv dage, hvor Kantar Gallup måler den sening, som sker 1-7 dage efter mandagens tv-visning. Seertallet på 621.000 er næsten dobbelt så højt som kanalens hidtidige seerrekord på 367.000, der blev sat 3. september sidste år under ’CHARLIEs Revygalla 2016’.
Mens 'Mercur' blev sendt på TV 2 CHARLIE, var kanalens Danmarks mest sete - også foran TV 2 og DR1.
- Med premiere-tallene på ’Mercur’ overgår vi i dén grad vores vildeste forventninger. Serien sprænger på alle måder rammerne for kanalen, hvor vi aldrig tidligere er nået ud til så mange seere med vores indhold. Vi er utroligt stolte over, at seerne har taget fortællingen om ’Mercur’ til sig, siger kanalchef Sune Roland Jensen, TV 2 CHARLIE, og fortsætter:
- En af målsætningerne med at satse så stort med dansk drama på CHARLIE er at forkæle vores trofaste og elskede seere samtidig med, at vi gerne vil invitere nye seere ind på kanalen. Det må vi i dén grad sige er lykkedes, og nu håber vi så, at folk også finder ind til serien de næste ni søndage.
Passer godt til kanalen – og til den tid, vi lever i
Da idefolkene bag ’Mercur’, Adam Price og Jesper Malmose, kom til TV 2 CHARLIE med tanken om den nye dramaserie, tog det ikke kanalen lang tid at sige ’ja’.
- Det er ikke tit, man får ting mellem hænderne, som på én gang passer så godt på en kanal og samtidig passer så godt ind i den tid, vi lever i. For det helt fantastiske ved ’Mercur’ er, at det er en stor fortælling, der både omfavner nostalgien om det, der var engang, og omfavner mange af de samme ting, som kendetegner tiden i dag, f.eks. medievaner i opbrud, siger Sune Roland Jensen.
Ifølge kanalchefen skabtes Radio Mercur i 1958 som et underholdende alternativ til en lidt kedelig hverdag.
- På samme måde prøver vi med TV 2 CHARLIE at være et underholdende frirum fra alle de alvorlige dagsordener, der fylder så meget. Vi vil gerne være stedet, hvor man kan drømme sig lidt væk og samtidig blive lidt klogere på, hvor vi kommer fra, og hvad vi er formet af, siger Sune Roland Jensen og fortsætter:
- Det tilbyder ’Mercur’ på fornem vis. Og den allervigtigste grund, til at vi ikke tøvede længe med at gøre ’Mercur’ til CHARLIEs største programsatsning nogensinde, er, at der under den historiske fortælling gemmer sig den mest TV 2’ske fortælling. Nemlig at hvis du tror nok på noget og kæmper alt, hvad du kan – så kan også det umulige lade sig gøre.
Næste afsnit af ’Mercur’ kan ses på TV 2 PLAY allerede nu og på TV 2 CHARLIE søndag 12. marts klokken 20.45. De efterfølgende afsnit sendes ligeledes søndage klokken 20.45.