Halvår med overskud og digital vækst på TV 2

TV 2 SPORT har både givet TV 2-koncernen højere seerandel og øgede driftsomkostninger i 1. halvår 2015 i forhold til samme periode i 2014. Billedet er fra 9. januar 2015, hvor sportschef Frederik Lauesen og administrerende direktør Merete Eldrup fløjtede kanalen i luften fra Kvægtorvet i Odense. (Foto: Anders Brohus / TV 2)

TV 2 SPORT har både givet TV 2-koncernen højere seerandel og øgede driftsomkostninger i 1. halvår 2015 i forhold til samme periode i 2014. Billedet er fra 9. januar 2015, hvor sportschef Frederik Lauesen og administrerende direktør Merete Eldrup fløjtede kanalen i luften fra Kvægtorvet i Odense. (Foto: Anders Brohus / TV 2)

26. august 2015;
Af: TV 2 Kommunikation

TV 2 træder ind i en ny strategiperiode på baggrund af 1. halvår 2015, der gav vækst på flere centrale områder

TV 2s bestyrelse har på et møde i dag godkendt koncernens halvårsregnskab, der viser et overskud før skat på 93 mio. kr., mens resultatet før skat i 1. halvår 2014 var på 139 mio. kr. Resultatnedgangen skyldes især øgede driftsomkostninger, der bl.a. er påvirket af konverteringen af TV 2 FILM til TV 2 SPORT og dækningen af folketingsvalget i juni.

TV 2 opnåede i årets første seks måneder vækst i både reklameomsætning – en stigning på tre procent til 624 mio. kr. – og i abonnementsomsætningen – en stigning på syv procent til 656 mio. kr. Den øgede omsætning stammer især fra TV 2 PLAY, digitale reklamer og fra en øget abonnementspris på TV 2s hovedkanal.

TV 2 havde i 1. halvår 2015 fremgang i seerandel og seertid blandt alle danskere. TV 2-familiens share i målgruppen 20-60 år gik 0,4 procentpoint frem til samlet 35,1 procent, mens seertiden steg med 1,6 procent til en daglig tv-sening på 62 minutter.

Halvårsresultatet viser derudover vækst på TV 2s digitale platforme. TV 2 PLAY øgede antallet af abonnenter med 42 procent, mens de månedlige sidevisninger på tv2.dk og web-tv voksede med henholdsvis 26 procent og 119 procent i forhold til samme periode sidste år.

Engagerende medieudbyder på alle platforme
Den digitale vækst er central i TV 2s nye koncernstrategi for 2015-2018. Strategien rummer en ambition om at fastholde det nuværende tidsforbrug og dækning af TV 2s indhold og samtidig sikre en tilfredsstillende økonomi. I et omskifteligt mediemarked er de digitale platforme vigtige for at kunne lykkes med denne ambition.

- Vi kan se tilbage på et tilfredsstillende halvår, der lover godt for den transformation, vi med den nye strategi nu sætter ekstra kraft bag. Væksten i vores digitale forretning skal modvirke en mere stagnerende udvikling på vores flow-kanaler, og derfor er de digitale vækstrater naturligvis glædelige, siger TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup.

TV 2s nye strategi skitserer ikke kun nødvendigheden af udvikling og innovation af hele det digitale område, men understreger også generelt vigtigheden af de levende billeder.
 
- TV 2 skal fortsat udvikle indhold af høj kvalitet, hvor især det danske er det, der adskiller os fra de kommercielle konkurrenter. Uanset platform er omdrejningspunktet de levende billeder, og vi vil de kommende år arbejde videre med at udvikle vores flow-kanaler og derigennem skabe relevans for danskerne. I strategien er fokus på samspillet på tværs af platformene, og vores evne til at være en engagerende medieudbyder både på tv, net og mobil er central for vores succes i fremtiden, siger Merete Eldrup.

TV 2 fastholder forventningerne til 2015 med et resultat før skat på 150-170 mio. kr.

Læs hele TV 2s halvårsrapport 2015 her.

Billede {0} af {1}