Fokus på det danske indhold

- Vi har vist, at det er muligt at finansiere public service kommercielt, men markedet er klart udfordret fra udlandet og af nye tv-vaner ikke mindst hos de unge, siger TV 2s administrerende direktør Merete Eldrup. (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)

- Vi har vist, at det er muligt at finansiere public service kommercielt, men markedet er klart udfordret fra udlandet og af nye tv-vaner ikke mindst hos de unge, siger TV 2s administrerende direktør Merete Eldrup. (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)

09. november 2016;
Af: TV 2 Kommunikation

Dansk indhold er hovedhjørnestenen i public service, og her vil TV 2 have sit fokus, fastslår TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup, efter offentliggørelsen af Public service-udvalgets rapport.

Da Public service-udvalget mandag offentliggjorde sin rapport, var det startskuddet til en vigtig debat om fremtidens public service. Og hos TV 2 håber administrerende direktør Merete Eldrup, at debatten sætter det danske kvalitetsindhold i højsæde.

- Public service er en central del af TV 2s DNA, og når vi på TV 2 taler public service, handler det især om dansk indhold og nyheder. TV 2 er den største leverandør af nyhedstimer til danskerne, og vi har en sendeflade bestående af 70 procent dansksproget tv, siger Merete Eldrup og fortsætter:

- Vi har vist, at det er muligt at finansiere public service kommercielt, men markedet er klart udfordret fra udlandet og af nye tv-vaner ikke mindst hos de unge. I den situation er det vigtigt, at vi insisterer på det gode, danske indhold og på at sikre dette indhold en stor udbredelse på flere platforme. 

Connie Hedegaard, formand for Public service-udvalget, offentliggjorde udvalgets rapport på et pressemøde i Kulturministeriet. (Foto: Scanpix)


Fem grundscenarier
Public service-udvalget opstiller fem grundscenarier for fremtidens public service, som beslutningstagere kan vælge at plukke fra i forbindelse med en kommende medieaftale fra 2019.

I et af disse grundscenarier koncentreres al public service hos DR som i tiden før monopolbruddet, mens TV 2 tænkes solgt og videreført uden public service-forpligtelse. TV 2-regionerne lægges i dette scenarie sammen med DR’s regioner, mens Radio24syv lukkes efter koncessionsperioden.

- Ejerskabet af TV 2 er altid ejerens afgørelse, og det har jeg ingen mening om, men det er jo ikke første gang, emnet har været til debat. Hvad jeg til gengæld har en mening om, er public service, som er uløseligt knyttet sammen med TV 2. Nyheder og aktualitet er indbegrebet af public service og har høj prioritet hos TV 2. Vi ønsker fortsat som public service-kanal at styrke danskernes engagement i udviklingen af samfundet, siger Merete Eldrup, som er klar modstander af tanken om at flytte TV 2-regionerne til DR.

- Jeg forstår ikke ideen med at spolere noget, der til fulde fungerer. Samarbejdet med TV 2-regionerne har siden 1988 været et grundelement for TV 2 og for mange hundrede tusinde seere, som mellem klokken 19 og 20 har glæde af den stærkeste nyhedstime på tv med landsdækkende og regional nyhedsdækning.

- TV 2-regionerne og samarbejdet med TV 2 bidrager til dækning af hele Danmark i både regionale udsendelser og på landsdækkende tv. Derfor har TV 2 i de seneste år styrket samarbejdet med regionerne på nyhedsdækningen på tv og nettet og på idéudviklingen af nye programmer. Hos TV 2 og TV 2-regionerne arbejder vi på at styrke det redaktionelle samarbejde yderligere og udnytte ressourcerne endnu bedre – og der er allerede gode resultater af dette på skærmen, siger Merete Eldrup.

---------------

Hele rapporten fra Public service-udvalget kan ses her

Billede {0} af {1}