Flotte priser til ’Alt det vi deler’

TV 2-filmen 'Alt det vi deler' har modtaget hæder og priser i både ind- og udland. (Foto: TV 2)

TV 2s film om alt det, vi har tilfælles, blev hædret med bl.a. publikumsprisen og titlen Årets film under prisuddelingen The True Award.

Med seks priser inklusive titlen som Årets film blev TV 2-filmen ’Alt det vi deler’ en af de klare vindere ved weekendens store, danske reklamefilmuddeling The True Award. Her hentede ’Alt det vi deler’ også bl.a. Norstats Publikumspris.

The True Award-priserne kommer i forlængelse af flere internationale priser – herunder en guldløve, en sølvløve og tre bronzeløver ved VM i reklame (Cannes Lions) i sommeren 2017. Ved den prestigefyldte Clio Awards vandt TV 2-filmen tre guldpriser og én sølv- og én bronzepris, og ved det uofficielle web-VM The Lovie Awards 2017 vandt ’Alt det vi deler’ guldpriser i kategorierne Internet Video – Viral Video (branded) og Social – Best Use of Video.

I slutningen af oktober hentede ’Alt det vi deler’ to digitale førstepriser og to førstepriser i kategorien promotion ved 19th International Eyes & Ears Awards, som også indbragte filmen festivalens Special Prize 2017.

’Alt det vi deler’ havde aktuelt to nomineringer ved Shots Awards 2017 onsdag 8. november, og her vandt filmen guld i kategorien Experiental Campaign of the Year. 'Alt det vi deler' har ligeledes to nomineringer ved Epica Awards, der uddeles torsdag 16. november.

En dansk film til det danske publikum
Kampagnefilmen ’Alt det vi deler’ blev vist i en dansk version første gang 19. januar i år. Filmen var alene lavet på dansk og målrettet det danske publikum, fordi målet med kampagnen var – og er – at brande TV 2s hovedkanal som platform for alt det, vi danskere deler. Filmens budskab vakte imidlertid interesse uden for landets grænser, og der opstod meget hurtigt efterspørgsel efter en engelsktekstet version.

Og så eksploderede interessen for ’Alt det vi deler’ / ’All That We Share’, som nu er vist 377 millioner gange på sociale medier og er blevet delt flere end knap syv millioner gange. ’Alt det vi deler’ er blevet kommenteret og spredt af bl.a. politikere, kendisser og helt almindelige borgere i hele verden. Se eller gense filmen her.

TV 2s kanalchef, Lotte Lindegaard. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

Mere samler os end skiller os ad
- Kampagnen er en understregning af vores public service-position og vores ønske om at være den tv-kanal, der tager de emner op, der er vigtige for danskerne. Og i en tid, hvor der tales polarisering, minder filmen – og den modtagelse, den har fået – os om, at der er mere, der samler os som mennesker, end der skiller os ad, siger TV 2s kanalchef, Lotte Lindegaard, og fortsætter:

- Den fantastiske respons, vi har fået på ’Alt det vi deler’, giver både glæde og stolthed, og det er stadig lidt uvirkeligt, at vi har ramt så mange millioner mennesker over hele verden med dette budskab.

Hos TV 2 Marketing, der har udviklet filmen sammen med reklamebureauet &Co. / NoA, producenten Moland Film og instruktør Asger Leth, og senere har videreudviklet ’Alt det vi deler’-kampagnen på TV 2s platforme, er der også begejstring.

- Det har været fantastisk at mærke den anerkendelse, kampagnen har fået internationalt. Men det er jo i Danmark, interessen virkelig betyder noget, så det er dejligt, at den danske branche anerkender filmen. Herudover er vi særligt glade Norstats Publikumspris, fordi det er så væsentligt for os, at filmen og budskabet fungerer godt for danskerne, siger brandingchef for TV 2s hovedkanal, Vicky Wassmann Dahi.

Fra den prisbelønnede TV 2-film 'Alt det vi deler'. (Foto: TV 2)

Priserne ved The True Award
I begrundelsen for at tildele ’Alt det vi deler’ prisen for Årets film – grand prix – skriver juryen:

”Den film, som løber med prisen som Årets Film True Awards grand prix er en klar vinder i år. Den har raget statuetter til sig og i den grad gjort sig bemærket her i aften – men også rundt omkring i verden.”

I kategorien ”Bedste film – online” fik ’Alt det vi deler’ guldprisen. Det skete med en begrundelse, som læner sig op ad den stil, som instruktør Asger Leth har brugt i TV 2-filmen:

”Det kræver kun et enkelt rum at få din opmærksomhed.
Det kræver kun en enkel voice over at få dig til at lytte.
Det kræver kun en enkel indsigt at få dig til at tænke.
Det kræver kun en enkel scene at få dig til smile.
Det kræver kun en enkel film at få dine hår til at rejse sig.
Lad os rejse os op for den bedste online-film som fik os til at dele.”

Jury: ”Se, det er underholdning i verdensklasse”
I kategorien ”Bedste film – online – entertainment” lød juryens begrundelse for guldprisen således:

”Entertainment-kategorien fejrer kreativitet, der gør content til kultur, og det må man i dén grad sige, at dette værk gør. Man har i dén grad lyst til at se filmen til ende – man må bare se mere. Filmens dramaturgi og budskab kombineret med tendens i tiden og en perfekt timing medførte, at denne vinder helt fortjent blev et globalt fænomen, hvor man på tværs af forskellige kulturer og samfundslag forstod filmens budskab og tog det til sig. Se, det er underholdning i verdensklasse.”

Også i kategorien ”Bedste film – online – viralt” var der guld, og her skriver juryen bl.a., at ’Alt det vi deler’ nærmest er definitionen på en viralfilm:

”For det er en film, der ikke bare er blevet set og talt om i hele verden. Dens navn kunne også være navnet på selve kategorien. For alt det, der går viralt, er jo netop: Alt Det Vi Deler.”

’Alt det vi deler’ blev som nævnt også hædret med seernes og brugernes pris – Norstats Publikumspris – samt en af de to sølvpriser i kategorien ”Bedste film – tv og biograf”, hvor der i år ikke blev uddelt guld ved The True Award.