Et fantastisk og dramatisk tv-halvår

- Vi har hele tiden fokus på at udvikle vores brands og indhold – og vi har fokus på, hvilken forskel vi vil gøre for seere og brugere, og hvad det er for noget indhold, som skal gøre det, siger TV 2s indholdsdirektør, Anne Engdal Stig Christensen. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

- Vi har hele tiden fokus på at udvikle vores brands og indhold – og vi har fokus på, hvilken forskel vi vil gøre for seere og brugere, og hvad det er for noget indhold, som skal gøre det, siger TV 2s indholdsdirektør, Anne Engdal Stig Christensen. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

06. juli 2016;
Af: TV 2 Kommunikation

2016 har indtil videre givet betydelig fremgang til TV 2-familien og DR – og tilbagegang til kommercielle stationer: ”Attraktivt indhold har gjort en forskel, og vi skal være stolte over den vej, vi har valgt”, siger TV 2s indholdsdirektør.

1. halvår 2016 har givet større forskydninger i tv-seningen, end det er set i mange år: Der er klar fremgang til DR- og TV 2-familierne, mens TV3-gruppen og Discovery Networks har haft betydelig nedgang i seerandel og seertid.

Det viser data fra Gallup TV-Meter for årets første seks måneder. Blandt alle danskere har TV 2-kanalerne en stigning i seerandel på 1,1 procentpoint til 37,3 procent, bl.a. skabt af god fremgang til TV 2s hovedkanal, TV 2 FRI og TV 2 SPORT. Også DR går frem og opnår en samlet seerandel på 37,2 procent.

Blandt alle danskere falder TV3-gruppen fra 11,1 procent i 1. halvår 2015 til 9,8 procent i 1. halvår i år, og tilbagegangen for Discovery Networks er endnu større: Fra 11,0 procent til 9,4 procent.

Seerandelene er renset for den såkaldte "ukendte sening", som blev fjernet i Gallups seermålinger fra 1. april 2016 og fremefter. 1. halvår 2016 består af dels et 1. kvartal med ukendt sening og dels et andet kvartal uden ukendt sening. TV 2 har renset data for ukendt sening i 1. kvartal 2016 og 1. halvår 2015 for at få et så retvisende billede som muligt.

'Kurs mod fjerne kyster' er blandt de livsstilsprogrammer på hovedkanalen, som har haft særlig stor fremgang hos seerne i dette halvår. (Foto: TV 2)

Indholdet har gjort forskellen
Noget af det, som særligt har haft fremgang hos seerne i dette halvår, er TV 2 hovedkanalens livsstilsprogrammer som ’Kurs mod fjerne kyster’, ’Nybyggerne’, ’BS & manddomsprøven’, ’Størst’, ’Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed’ og ’Sæt pris på dit hjem’. Også dokumentarer har haft stort publikum, og desuden har 19 Nyhederne - efter at være blevet nytænkt og relanceret i januar - knækket den nedadgående sharekurve for første gang siden 2005.

TV 2s indholdsdirektør, Anne Engdal Stig Christensen, er glad for, at danskerne har honoreret TV 2-kanalerne for deres indholdsmæssige initiativer.

- Attraktivt indhold har gjort en forskel, og der er grund til stolthed over den vej, vi har valgt. Vi kunne have valgt en anden vej, men vi har satset på relevans og på nyheder, dokumentar og livsstil på TV 2s hovedkanal. Et andet eksempel er TV 2 SPORT, som i 1. halvår er dobbelt så stor som den næststørste sportskanal. Her har vi valgt at fundere os i noget andet end fodbold, som er normalen for danske sportskanaler. Håndbold og cykling er vores kernerettigheder, hvor vi leverer kontinuerlig kvalitetsdækning, og derudover har vi fået en lang række mindre sportsgrene til at leve og vokse sig store med en klassisk TV 2-bearbejdning med stor personlighed og entusiasme, siger Anne Engdal Stig Christensen.

Samtidig ser hun klare positive resultater af, at TV 2-koncernen har forstærket sit tværgående samarbejde.

- Vi taler meget mere rundt og på tværs i organisationen, og alle afdelinger har en andel i det meget smukke 1. halvår, vi har haft. Vi taler ikke længere bare om programmer – vi taler om programmer i samme åndedrag, som vi nævner digitale forlængelser, tiltag på tv2.dk og udvikling af ekstra features til TV 2 PLAY eller web-tv. Vi arbejder stenhårdt for at skabe endnu større muskler i organisationen, siger Anne Engdal Stig Christensen og fortsætter:

- Vi har hele tiden fokus på at udvikle vores brands og indhold – og vi har fokus på, hvilken forskel vi vil gøre for seere og brugere, og hvad det er for noget indhold, som skal gøre det.

Succesrig repositionering af TV 2 FRI
Når man studerer seerudviklingen i 1. halvår, er der en række positive tendenser for TV 2s nichekanaler. TV 2 FRI er vokset betydeligt efter sin succesfulde repositionering til en bred livsstilskanal og har fået sin bedste start på et år nogensinde. TV 2 FRI er i 1. halvår større end 6’eren og har samme seerandel som Kanal 4, der ellers er en kanal med større udbredelse og flere år på markedet.

TV 2 ZULU er gået frem med 0,4 procentpoint blandt de 15-40-årige og har opnået sit bedste halvår nogensinde i sin målgruppe. Så selv om ZULU-målgruppen generelt ser mindre tv, er ZULU stadig et trækplaster for de yngre seere. I 1. halvår 2016 er TV 2 ZULU – for første gang nogensinde i et 1. halvår – fjerdestørste kanal i denne målgruppe efter TV 2, DR1 og TV3, men foran Kanal 5 og TV3+.

TV 2 SPORT har en fremgang i seerandel på hele 40 procent. TV 2 CHARLIE går en smule frem blandt alle danskere og 0,2 procentpoint tilbage i sin primære målgruppe (50 år+) på grund af øget konkurrence i især de sene eftermiddagstimer og i den tidlige aftenflade. TV 2 NEWS går tilbage med 0,6 procentpoint som følge af, at nyhedsfladen i 1. halvår 2015 var domineret af terror i København og Paris, folketingsvalg og regeringsdannelse.

TV 2s kanaler er i fuld gang med produktionen og forberedelsen af eftersommerens og efterårets mange nye danske programserier.

Billede {0} af {1}