EM-fodbold scorer hos danskerne

Fra EURO 2016-åbningsdagen fredag 10. juni: I Musikhusparken producerer TV 2 EM-studieprogrammer, mens der ses fodbold og optakt i det fri. (Fotos: Mads Claus Rasmussen / TV 2)

Fra EURO 2016-åbningsdagen fredag 10. juni: I Musikhusparken producerer TV 2 EM-studieprogrammer, mens der ses fodbold og optakt i det fri. (Fotos: Mads Claus Rasmussen / TV 2)

15. juni 2016;
Af: TV 2 Kommunikation

Danskernes interesse for EM er vokset gennem slutrunden – på tv og digitalt. Og i Aarhus satte det gode vejr under de første EM-dage gang i en fodboldfest i Musikhusparken.

Danskernes forbrug af EM-fodbold på tv og digitalt er vokset gennem slutrundens første dage og giver både seerfremgang på tv, fremgang i brugertal på EM-sitet på tv2.dk og mange nye abonnenter til TV 2 PLAY, som dermed har fået en lovende start på den store sportssommer på TV 2s kanaler.

Fredag 10. juni – dagen for åbningskampen på TV 2 mellem Frankrig og Rumænien – er nu den dato, hvor TV 2 PLAY har fået flest nye abonnenter på én dag. Et abonnement på TV 2 PLAY gør det muligt at se alle EM-kampe og studieprogrammer, når og hvor det passer dig, og samtidig tilbyder TV 2 PLAY særlige 'Highlight'-programmer på cirka ti minutter af alle EM-kampe.

Også på em.tv2.dk er interessen stor. Antallet unikke besøgende på sitet ligger pt. 36 procent højere end på VM-sitet på samme tidspunkt af VM i Brasilien i 2014. Antallet af web-tv-visninger på EM-sitet er mere end fordoblet i forhold til samme tidspunkt af VM 2014.

Fansitet TV 2 Fan (fan.tv2.dk) holder konkurrencer for brugerne, og her kan man vinde muligheden for at komme til EM-kvartfinale 3. juli og efter kampen overrække ’Man of the Match’-trofæet til kampens bedste spiller. Fra fan.tv2.dk kan man desuden stille spørgsmål til TV 2s kommentatorer og eksperter.

I Aarhus satte det gode vejr under de første EM-dage gang i en fodboldfest i Musikhusparken.

Høje seertal og seerandele
På tv opnår EM-kampene høje seerandele og seertal, og foreløbig har alle TV 2s tre kl. 21-kampe opnået seerandele på 40-42 procent. EM’s tre mest sete kampe so far er alle sendt på TV 2, som indtil videre har sendt lidt flere EM-kampe end DR.

De mest sete EM-kampe er på nuværende tidspunkt TV 2s transmissioner af Portugal-Island (710.000 seere i gennemsnit til de to halvlege), Belgien-Italien (688.000 seere) og åbningskampen Frankrig-Rumænien (621.000 seere).

Og netop EM-åbningen fredag blev kommenteret af TV 2s sportschef, Frederik Lauesen, der samme aften sendte en takke-mail til sine medarbejdere, hvor han bl.a. roste EM-dækningens gode balance mellem folkelighed og høj faglighed:

- Vi holder den svære balance, og vi og vores gæster er både godt og interessant selskab at bruge tid med. Stor ros for det flotte set-up i Aarhus - vi har et super studie med forskellige gode positioner, så vi samtidig har mulighed for at være tæt på de mange, der vil fejre fodbolden med os i Aarhus. Tak for den gode planlægning, tak til alle jer, der har knoklet for at få studiet i Aarhus til at spille fra dag 1, og til jer, der har kæmpet med teknikken - og alle andre, der har knoklet for denne store event, skrev Frederik Lauesen blandt andet.

En af de aktiviteter, man kan lave under 'Sommerbold i Aarhus', er bumberball.

Sommerbold i Aarhus
TV 2 sender alle sine EM-studieprogrammer fra Aarhus, hvor der samtidig er åbnet for folkefest under EM. I området mellem Musikhuset, kunstmuseet ARoS og Aarhus Rådhus bliver samtlige EM-kampe vist på storskærm, og her gennemføres en lang række aktiviteter for børn og voksne i samarbejde med TV 2s kommercielle partnere.

Musikhusparken er dermed ikke bare en af de mest centrale placeringer i Aarhus. Det er samtidig selve hjertet for TV 2s dækning af EM-slutrunden i Frankrig – og det er fællesskab, børnelatter, voksenjubel, duften af grill, smagen af kolde drikke og herlige oplevelser med folk, du holder af.

Læs mere om første dag i Musikhusparken her.

I Musikhusparken bliver der både set EURO 2016-fodbold og hygget med vennerne.

Billede {0} af {1}