Digital vækst på TV 2

TV 2s digitale direktør, Anders Blauenfeldt. TV 2 accelererede den digitale transformation i 2016 med markante vækstrater og en konsolidering af husets digitale aktiviteter på tværs af platforme. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

TV 2s digitale direktør, Anders Blauenfeldt. TV 2 accelererede den digitale transformation i 2016 med markante vækstrater og en konsolidering af husets digitale aktiviteter på tværs af platforme. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

11. januar 2017;
Af: TV 2 Kommunikation

TV 2 accelererede den digitale transformation i 2016 med markante vækstrater og en konsolidering af husets digitale aktiviteter på tværs af platforme.

TV 2-familien vandt seerandele i 2016, men det var ikke kun TV 2s tv-kanaler, der voksede. Også TV 2s digitale platforme – TV 2 PLAY, tv2.dk og TV 2s apps – kom styrket ud af 2016.

- Den største motor for vækst er abonnementsbaseret digitalt indhold, hvor vi på TV 2 PLAY rundede 300.000 kunder i 2016. Vi har en stærk position med TV 2s livekanaler og et rigt udbud af dansk kvalitetsindhold on demand, hvilket er populært blandt danskerne. Jeg hæfter mig særligt ved, at PLAY-seningen på den store skærm vokser markant – via Chromecast, Apple TV og SmartTV – så TV 2 PLAY er i disse måneder for alvor på vej fra de små skærme og ind på fladskærmen i stuen, siger TV 2s digitale direktør, Anders Blauenfeldt.

Men digital transformation hos TV 2 er naturligvis meget andet end streaming og TV 2 PLAY. Det drejer sig også om helt nye medievaner hos danskerne. I 2016 introduceredes den nye markedsmåling, Dansk Online Index, som giver et nyt og mere præcist billede af det digitale medieforbrug.

- Kigger vi på vores generelle digitale dækning, når vi dagligt ud til over 800.000 mennesker via tv2.dk og på vores koncernapps. På de store nyhedsdage runder vi 1 million mennesker, og i løbet af en måned er vi i kontakt med omkring 3 millioner danskere på vores egne digitale platforme. Det er resultatet af en målrettet strategisk indsats, hvor vi i 2016 både færdiggjorde et større redesign og en omlægning af indholdet på tv2.dk og herudover arbejdede med en lang række taktiske tiltag, alt fra ny push-strategi på apps til en mere målrettet indsats på video-indhold, der har været med til at skubbe yderligere til væksten i trafikken, siger Anders Blauenfeldt.

I 2016 var det især det amerikanske præsidentvalg, terroren i Frankrig, OL i Rio og stormen Urd, der trak flest brugere ind til tv2.dk, og den gennemsnitlige danskers tidsforbrug på tv2.dk voksede med 7 procent.

Vækst i mobil- og SoMe-trafik
Det er i stigende grad mobilen, danskerne tilgår tv2.dk fra – mobiltrafikken steg med 20 procent i 2016, og den udgør nu over 60 procent af trafikken. Samles trafikken fra både apps og web er over 80 procent af den digitale trafik hos TV 2 via mobil. Samtidig ser TV 2 også en stigning i den andel af trafikken, der kommer fra sociale medier – især Facebook.

- Vi kan konstatere, at Facebook er med til at drive over en tredjedel af trafikken til tv2.dk. Det skyldes vores målrettede SoMe-indsats, der har resulteret i, at TV 2 har nogle af Danmarks største og mest aktive Facebook-sider. Kongeeksemplet er Nyhedernes Facebook-side, der ubetinget er Danmarks mest aktive Facebook-side. Siden er godt på vej mod at runde en halv million følgere, og her når vi hver dag ud til 2 millioner danskere. Vi er meget glade for den succes, men vi holder dog også et skarpt øje med udviklingen, da det kan være en udfordring, at så stor en del af vores trafik kommer fra én specifik kilde, siger Anders Blauenfeldt.

TV 2 har også indtaget en digital førerposition i forhold til at markedsføre programmer og engagere brugerne omkring programmerne på tværs af tv2.dk og sociale medier. Eventyret for familien Beha i ’Kurs mod Fjerne Kyster’ har skabt meget trafik til tv2.dk, men er også en stor succes på Facebook, hvor siden indtager førstepladsen på engagement blandt alle danske Facebook-sider. Facebook-siden for TV 2s populære fiktionsserie ’Badehotellet’ ligger i samme måling på tredjepladsen.

Konsolidering af digitale aktiviteter
I 2016 gennemførte TV 2 en større digital konsolidering, hvor både SoMe- og mobilaktiviteterne blev tilpasset målsætningen om, at TV 2 skal være til stede dér, hvor danskerne er – når det kan betale sig. På SoMe lægges den største indsats derfor der, hvor TV 2 lige nu ser det største potentiale i forhold til at generere trafik til TV 2s egne platforme og komme bredest ud til danskerne.

I app-porteføljen er der primært fokus på husets koncernapps - Nyheder, Sport, TVTID, Vejr og Mad - og så en række aktuelle event-apps, der udvikles særligt som digitale forlængelser til TV 2s store indholdssatsninger som del af en strategisk satsning på såkaldte second screen-digitale forlængelser af tv. Seneste skud på stammen er TV 2s ’Danmark har talent’-app, hvor brugerne kan spille med og stemme under showet – og samtidig følge med i, hvordan deres venner interagerer med showet. Den aktuelle app ligger lige nu i toppen af de mest downloadede apps i Apples App Store.

Billede {0} af {1}