Danskerne er tændt på OL

OL-topscorerne er indtil videre Danmarks to håndboldkampe mod Argentina og Tunesien, som i perioder havde millionseertal. Danmarks to næste kampe er mod Kroatien torsdag og mod Qatar lørdag, og de kan begge ses på TV 2. (Foto: Scanpix / TV 2)

OL-topscorerne er indtil videre Danmarks to håndboldkampe mod Argentina og Tunesien, som i perioder havde millionseertal. Danmarks to næste kampe er mod Kroatien torsdag og mod Qatar lørdag, og de kan begge ses på TV 2. (Foto: Scanpix / TV 2)

10. august 2016;
Af: TV 2 Kommunikation

Fem dage efter OL-åbningen har hver dansker allerede brugt mere end fem timer på OL-programmer på tv. Digitalt rykker OL endnu mere end EM-fodbold og Tour de France.

Selv om OL i år foregår i en anden tidszone end den danske, er OL-transmissioner og studieprogrammer et stærkt trækplaster for danske seere og brugere. Bortset fra OL i London 2012 – som foregik med kun én times tidsforskel til Danmark – er OL i Rio efter fem dage det mest sete OL nogensinde.

Fem dage efter åbningsceremonien har hver dansker i snit brugt mere end fem timer på at se OL-programmer i tv. Det er endnu mere end på samme tidspunkt under OL i Athen i 2004 og henholdsvis én time mere og to timer mere end på samme tidspunkt under OL 2008 i Beijing og under OL 2000 i Sydney.

Og faktisk er den samlede OL-sening i 2016 endnu højere, fordi seningen på TV 2 PLAY, som sender OL på fire PLAY-kanaler og med fokus på bl.a. ridesport og basketball, ikke er medregnet i det samlede OL-forbrug.

OL-seningen er nogenlunde ligeligt fordelt mellem TV 2-kanalerne og DR-kanalerne. 

Mest set er indtil videre Danmarks to første håndboldlandskampe mod Argentina og Tunesien, hvor seertallet i begge kampe i perioder var højere end én million, samt landevejsløbet i cykling, hvor danske Jakob Fuglsang hentede en sølvmedalje.

TV 2 CHARLIE dækker sejlsport tæt under OL med direkte transmissioner og udsendelser fra klokken 17.30 og frem til ved 21-tiden. På billedet ses Jonas Høgh-Christensen, som vandt sølv ved OL i London i 2012. (Foto: Team Danmark / TV 2)

Fremgang til alle OL-kanaler
Det er alle kanaler med OL-indhold – herunder TV 2, TV 2 SPORT og DR1 - der har seerfremgang i forhold til deres sædvanlige seerniveau. For TV 2s vedkommende kommer seerfremgangen i forlængelse af en juni og juli – også med stor sport – som var TV 2s stærkeste siden henholdsvis 2012 og 2011.

- Jeg er virkelig stolt over, at vores OL-dækning er præcis, som jeg havde håbet på og tegnet et billede af inden OL. Vi kan ikke bestemme, hvilken kanal medaljerne bliver uddelt på, men vi kan give seerne den bedste dækning – og det gør vi, skrev redaktionschef Kristian Hyldgaard, TV 2 SPORT, forleden i en OL-efterkritik til sine medarbejdere.

Klar fremgang er der til DR3 og til sejlsportskanalen TV 2 CHARLIE. Sidstnævnte fik på kanalens første dag med OL-sejlsport (mandag) årets bedste dag og fordoblede sin seerandel i forhold til kanalens almindelige seerandel.

Fra torsdag 11. august inddrages yderligere en tv-kanal i OL-dækningen, idet TV 2 ZULU i otte af de kommende OL-dage sender fra den olympiske golfturnering med fire danske deltagere.

Verdens bedste roere kæmper mod hinanden ved OL i Rio, og danskerne følges tæt på tv og digitalt. Når de danske deltagere er i konkurrence om eftermiddagen dansk tid, er cirka halvdelen af tv-seerne samlet foran TV 2. (Foto: Scanpix / TV 2)

Digital dækning rykker endnu mere end EM og Tour de France
Danskerne er også stærkt engageret i TV 2s digitale dækning af OL, og lørdag og søndag var der rekordstor trafik på sportsdækningen på tv2.dk. Og OL rykker endnu mere i netbrugerne end EM-fodbold og Tour de France.

I søndags udgjorde sport.tv2.dk 41 procent af den samlede trafik på tv2.dk målt på sidevisninger og 52 procent målt på besøg. Til sammenligning lå niveauet under EM-slutrunden og Tour de France på omkring 20 procent målt på sidevisninger og omkring 25 procent målt på besøg.

- Det er helt vildt imponerende. Det skyldes danskernes tørst efter OL, og det skyldes jeres fremragende dækning, skrev TV 2s sportschef, Frederik Lauesen, bl.a. i en mail til medarbejderne på TV 2s sportsredaktion.

Også på app og på TV 2 PLAY mærkes OL-interessen tydeligt - på PLAY i form af nysalg af abonnementer og øget tidsforbrug på både live-sening og on demand-sening.

Billede {0} af {1}