Cannes Lions 2013: Jubilæum løfter niveauet til nye højder

21. februar 2013;
Af: TV 2 Kommunikation

TV 2, Creative Circle og Huset Markedsføring har høje forventninger til jubilæums-festivalen, og de danske deltagere inviteres i år til en forberedende master class. Simon Wooller er det danske jurymedlem.

Jacob Fischer-Nielsen, kommerciel marketingchef på TV 2. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

Når det årlige ”VM i reklame”, Cannes Lions 2013 løber af stablen 16-22. juni, er det i en 60-års jubilæumsudgave. TV 2, der for sjette år i træk er den danske repræsentant i Cannes, fortsætter samarbejdet med Creative Circle og Huset Markedsføring omkring festivalen.

Jubilæet i Cannes er en stor begivenhed, og arrangørerne arbejder på at løfte festivalen til nye højder. Der har bl.a. været stillet ekstra store krav til jurymedlemmerne, der skulle deltage. I år er det ikke nok, at medlemmerne har performet i Cannes tidligere, man har decideret efterspurgt nationale koryfæer inden for kreativitet.

Simon Wooller i filmjuryen
I Danmark er valget faldet på Simon Wooller, der bliver det danske medlem af filmjuryen. Simon Wooller er den mest vindende kreative i branchen herhjemme.

- Jeg er meget stolt over at være dansk repræsentant i filmkategorien til Cannes Lions 2013. Det bliver en fantastisk oplevelse, særligt fordi der i år er 60-års jubilæum. Jeg er sikker på, at der på dette års Cannes Lions vil dukke flere spændende overraskelser op, og jeg vil opfordre alle, der har mulighed for at deltage, til at købe en billet, siger Simon Wooller, kreativ direktør hos Halbye Kaag JWT Denmark, og fortsætter:

- Personligt, glæder jeg mig altid til at se verdens mest innovative kreative arbejde, men især bliver mødet og samarbejdet med SIR John Hegarty spændende. I filmjuryen arbejdes der ofte til langt ud på natten, så vi vil sikkert få serveret kold pizza - og så bliver jeg nok en af de få i denne branche, der får lov til at spise kold pizza sammen med Sir John. Cannes Lions hylder i år Coca Cola, hvilket for mig er et ret interessant sammenfald. Jeg har nemlig arbejdet med Coca Cola i næsten 25 år, og mit første job som kreativ, var for Coca Cola Amatil i Australien.

I filmjuryen, hvor Danmark har sit eneste jurymedlem i år, sidder sir John Hegarty fra BBH som formand. I de andre juryer møder vi i år navne som Joe Pytka, David Droga og Dan Wieden.

Samling af danskerne i Cannes
Jacob Fischer-Nielsen, kommerciel marketingchef på TV 2, glæder sig til at fortsætte samarbejdet med Creative Circle og Huset Markedsføring.

- Det udvidede partnerskab, som vi indgik sidste år, gav os en rigtig god mulighed for at for at samle danskerne i Cannes, fordi vi hver især kan bidrage og på den måde favne endnu bredere og samle alle danskerne under et tag. I år gentager vi succesen med et stort samlingssted for danskerne, der skal danne rammen for både faglige og sociale arrangementer, siger Jacob Fischer-Nielsen.

Master class allerede i marts
Som noget nyt, har de tre partnere i år valgt at sætte ekstra fokus på den udfordring, som flere bureauer har mødt i forbindelse med festivalen: Hvordan udarbejder man bedst de kreative cases – både til indsendelse og til brug overfor kunderne? Det kræver tid og penge og prioritering fra bureauernes side.

- Det er en udfordring for bureauerne at skabe de overbevisende cases, der går lige i hjertet på både kunder og juryer. Vi har derfor inviteret tre mestre i disciplinen, Per Pedersen, Simon Wooller og Michael Robert, som sammen vil gennemgå en serie gode greb og velhængte cases fra Cannes, og komme med forslag til hvordan udvalgte cases fra salen kan skæres, siger Niels Heilberg, bestyrelsesformand for Creative Circle, der ser frem til årets største lærings og inspirationsuge:

- Niveauet plejer at være højt, men man har i år tydeligvis planlagt at lave en uge, der vælter hele verdens kreative og annoncører. Jeg håber at se mange danskere dernede i år - særligt de unge talenter, simpelthen fordi dette uden sammenligning er årets største lærings- og inspirationsuge for folk, der arbejder med kreativitet.

Igen i år lanceres en Facebook-gruppe, ”Cannes Lions DK 2013 - Danish Delegation”, hvor deltagerne kan finde nyheder, baggrund og inspiration til både faglige og sociale arrangementer. Her er der også yderligere information om den omtalte master class.

Deadline for indsendelse af kampagner til Cannes Lions 2012 er 28. marts. Læs mere om eventen her:

https://www.canneslions.com/

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}