Cannes Lions 2013: Inspiration, netværk og forretning

25. juni 2013;
Af: TV 2 Kommunikation

Samlingen af danskerne i Cannes var igen i år en succes, og de danske bidrag høstede otte løver ved festivalen.

Kommerciel marketingchef på TV 2, Jacob Fischer-Nielsen. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

TV 2 var fra 16. til 22. juni for sjette år i træk den danske repræsentant for Cannes Lions i partnerskab med Huset Markedsføring og med brancheforeningen Creative Circle. Samlingen af danskerne i Cannes skabte igen i år inspiration, netværk og forretningsmuligheder for de danske deltagere.

- I år byggede vi yderligere til i forhold til TV 2s engagement i og repræsentantskab for Cannes Lions. Vi startede med det nye initiativ ”Crack the Case” i marts måned og lavede igen i år ”Cannes Predictions” i ugen op til festivalen. På selve festivalen havde vi succes med de faglige brunch-arrangementer i Den Danske Pavillon i samarbejde med vores sponsorer og partnere, og også besøget af handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr, der var inviteret af Kreativitet & Kommunikation, var en succes. Til september samler vi så op på alle vinderne til ”Winners Day”, og på den måde har vi skabt en stærk platform for de danske deltagere, siger Jacob Fischer-Nielsen, kommerciel marketingchef på TV 2.

Handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr besøgte den danske delegation i Cannes. (Foto: TV 2)

Handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr sagde efter festivalen i et interview til TV 2 NEWS, at hun gerne vil være med til at gøre en indsats for, at Danmark skal kunne profilere sig endnu mere til Cannes Lions, da det også vil bidrage til regeringens indsats i forhold til at skaffe flere arbejdspladser i Danmark.

Højt kreativt niveau
Det kreative niveau var højt, og de danske bidrag høstede otte løver i alt.

- Danskerne leverer flot, når man ser på antallet af indsendelser versus antallet af løver – dvs. Danmarks conversion rate er høj. Det siger noget om, at der er mere at komme efter. Desuden har Danmark leveret flotte resultater til andre lande, enten som annoncør, producent eller bureau - og i den kontekst er det værd at nævne både Carlsberg og Bacon, som sandsynligvis har haft overvægt med hjem i flyet på grund af de mange løver, de vandt, forklarer bestyrelsesformand i Creative Circle, Niels Heilberg, der fortsætter:

- 2013 var et særligt år, da Cannes Lions festivalen fyldte 60 år. Det bød på nye tiltag, heraf et par særdeles vellykkede af slagsen, som danskerne tog imod med kyshånd - bl.a. Innovation Lions. Antallet af delegerede var mindre end sidste år, dels fordi festivalen har hævet deltagergebyret betragteligt, men også fordi vi stadig har en finanskrise herhjemme. Mange bureauer sender ikke folk til Cannes, hvis man samtidig har gennemført fyringer. Det er god stil - og respekt for det, siger Niels Heilberg.

Kærkomment samlingspunkt
”Pavillon Danois” var et kærkomment samlingspunkt igen i år med omkring 150 danske gæster i pavillonen dagligt. Formålet med den er at bidrage til at dele dagens indtryk og skabe et bedre netværk blandt bureauer, annoncører og producenter. Det er nemlig forudsætningen for at skabe bedre muligheder for at omsætte inspirationen til forretning derhjemme. Og det må siges at være lykkedes over al forventning.

Se listen med de danske vindere her.

 

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}