20 år på toppen

24. september 2008;
Af: TV 2 Kommunikation

TV 2 fylder rundt som Danmarks mest populære tv-station.

Administrerende direktør Merete Eldrup.

Lørdag 1. oktober 1988 klokken 17.00 blev DRs monopol på landsdækkende tv brudt, da TV 2 sendte sit allerførste program, danmarksfilmen ”Danish Symphony”.

Klokken 19.30 tonede Samuel Rachlin frem på skærmen og bød velkommen til den første nyhedsudsendelse i TV 2s historie, og siden har TV 2 spillet en central rolle i det danske tv-marked. Kanalen har været banebrydende og dagsordenssættende, og programmerne har begejstret, rørt, glædet og samlet danskerne.

- TV 2 er Danmarks største fællesskab. Vi fylder 20 år, så der er grund til at kippe med flaget, og vi er stolte af den plads, vi tilsyneladende har i danskernes bevidsthed. Gennem de 20 år har det vist sig, at seerne bakker talstærkt op om vores programmer, og at danskerne foretrækker os, når der er folketingsvalg, royale festligheder eller store begivenheder, som samler nationen. Det er en position, som forpligter, og vi vil også fremover stå for kvalitet, troværdighed og nærhed, siger TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup.

En særlig TV 2-ånd
Hun har siddet for bordenden siden december 2007, og i det forgangne år er Merete Eldrup blevet bekræftet i den særlige TV 2-ånd, som hersker på gangene, og de værdier, som gennemsyrer TV 2s programflade. Men den administrerende direktør har også måttet tumle med en trængt økonomi, en spareplan, statslån og et analysearbejde, som nu skal kortlægge nye muligheder i TV 2s virksomhed og kapitalstruktur.

- Det er ingen hemmelighed, at de seneste måneder har været en barsk tid for TV 2 og for medarbejderne, og jeg er imponeret over den indsats, der alligevel er blevet ydet. Vi kender endnu ikke løsningen på de aktuelle udfordringer, men jeg er helt sikker på, at vi også i fremtiden vil stå stærkt i det danske medielandskab og i danskernes bevidsthed, siger Merete Eldrup.

Bred underholdning og afslørende dokumentar 
Da Samuel Rachlin sagde farvel og tak efter TV 2s første nyhedsudsendelse, overtog ”Lykkehjulet” skærmen og indvarslede dermed en lang tradition for underholdning, quizzer og shows. ”Eleva2ren”, ”Jeopardy”, ”Den store Klassefest”, ”Ugen der gak”, ”Scenen er din”, ”Stjernetræf”, ”Popstars”, ”Hvem vil være millionær?” og ”Vild med dans”, der i dette efterår samler omkring 1,3 millioner danskere fredag aften, er programmer, som har været med til at sikre TV 2 en fornem plads på fjernbetjeningen.

TV 2 kan bryste sig af også at være afslørende journalistik i ”Operation X”, dagsordenssættende historier i ”TV 2 dok.”, stroppetur med Bubber & BS, ren livsglæde med Ole Henriksen og en lang række andre programmer, som medvirker til, at TV 2 her 20 år efter første udsendelse er attraktiv for de danske tv-seere. Faktisk så attraktiv, at kanalen i dag tegner sig for en tredjedel af danskernes tv-forbrug, mens TV 2-familien sidder på 60 procent af det kommercielle marked.

Nichekanaler med succes
Nichekanalerne TV 2 Zulu, TV 2 Charlie, TV 2 FILM og TV 2 NEWS er således en vigtig del af TV 2s succes. Seerne får endnu mere varierede muligheder, når de ønsker at se tv, og Zulus skæve humor og Charlies gode, gedigne underholdning har ramt præcist i kanalernes respektive målgrupper. TV 2 FILM er med sine film 24 timer i døgnet blevet den største filmkanal herhjemme, mens TV 2 NEWS har ændret nyhedsstrømmen og på rekordtid er blevet en stor succes.

- TV 2-familien er en buket af gode kanaler, som rammer hver sin målgruppe, og en hovedkanal, som samler danskerne. Det er én af vores styrker, ligesom vores mange tilbud på nettet og forskellige andre produkter udvider TV 2-brandet på fornuftig vis og i tråd med de værdier, vi har. TV 2-buketten omfatter også reklamer, for her tjener vi en stor del af vores penge, og Lars Larsens gode tilbud og Polle fra Snave er en del af vores nu 20-årige historie, siger Merete Eldrup.

Ambassadører skaber fællesskab i stuerne
Ganske vist er Samuel Rachlins plads i nyhedsstudiet blevet overtaget af værter som Jes Dorph-Petersen, Johannes Langkilde, Cecilie Beck og Jesper Steinmetz, men formidlerens rolle er stadig central, og værterne hænger uløseligt sammen med TV 2s succes. De kendte ansigter fra alle dele af programfladen er de fornemmeste ambassadører for TV 2, når de hver aften får lov at komme på besøg i et utal af danske stuer.

- Værterne er med til at skabe et fællesskab omkring TV 2. Og for os handler godt fjernsyn netop om at give en fælles oplevelse. Hvad enten det er sport, danseshow, royale bryllupper, dokumentarer eller fiktion er en del af mål at samle børn og voksne i sofaen til familiehygge og skabe debat næste dag på arbejdspladsen. Og vi glæder os til i anledning af vores fødselsdag at vise noget af det, TV 2 er og altid har været god til, siger Merete Eldrup med henvisning til, at fødselsdagen fejres sammen med seerne, når de kommende dage byder på glade gensyn af populære programmer tilsat et par nye jubilæumsudsendelser.

Der er mulighed for at læse detaljer om programplanen på omtv2.tv2.dk, hvor der også er samlet forskelligt materiale om TV 2 og fødselsdagen. På 20.tv2.dk har seerne mulighed for stemme på deres favoritprogrammer, se bøffer fra nogle af TV 2s programmer m.m.

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}