1. halvår giver seerfremgang til TV 2 og TV 2-familien

25. juni 2014;
Af: TV 2 Kommunikation

Stor sport, dansk drama samt livsstils- og dokumentarprogrammer har været med til at sikre TV 2s hovedkanal en flot fremgang i den første halvdel af 2014.

TV 2s programdirektør, Anne Engdal Stig Christensen. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

1. halvår af 2014 viser en helt anden udvikling – og for public service-kanalerne en meget positiv udvikling - i tv-stationers seertilslutning, end mange mediefolk havde forudsagt.

Halvåret har nemlig givet seerfremgang til både TV 2s og DRs hovedkanaler, og samlet set har både TV 2-familien og DR-familien i 2014 opnået større andel af tv-seningen end i 1. halvår 2013.

Fremgang til TV 2s hovedkanal
Hos TV 2-familien er det især TV 2s hovedkanal, som står for fremgangen. Blandt alle danskere er TV 2 vokset fra en seerandel på 22,2 procent i 1. halvår 2013 til 23,5 procent i 1. halvår 2014. I TV 2s målgruppe af 20-60-årige er seerandelen endnu højere, nemlig 24,3 procent.

Hos TV 2s programdirektør, Anne Engdal Stig Christensen, bliver fremgangen naturligvis mødt med stor tilfredshed.

- TV 2 kom fremragende i gang med 2014 i kraft af bl.a. EM-håndboldslutrunden i Danmark og dramaserien ’Badehotellet’. Herudover er TV 2 lykkedes med en række nye livsstils- og dokumentarprogrammer, der har oplevet flot seertilslutning, skabt begejstring og har sat dagsorden, siger Anne Engdal Stig Christensen.

Blandt de nye livsstils- og dokumentarprogrammer kan nævnes rejseprogrammet ’Kurs mod fjerne kyster’, hvis første sæson nu er den højest vurderede programserie på TV 2 nogensinde. Også programserier som ’Gerningsstedet’, ’Sæt pris på dit hjem’, ’Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed’, ’Danmarks dejligste badehoteller’ og ’Med børnene som våben’ har været med til at sikre TV 2 et godt og markant 1. halvår. 

EM-håndboldslutrunden i Danmark var med til at sikre, at TV 2 kom fremragende i gang med 2014. (Foto: TV 2)

Nye programmer på vej
Udviklingen af nye livsstils- og dokumentarprogrammer fortsætter, og TV 2 byder i efteråret 2014 både på nye programserier på dette område, på stor weekendunderholdning og på ny dansk drama i form af sæson to af krimiserien ’Dicte’.

- Livsstilsprogrammer er et vigtigt fokusområde i TV 2s programstrategi, der har overskriften ”relevans”, og vi glæder os til at præsentere en række nye programserier og nye tiltag for vores seere og brugere. I det hele taget er vores ambitionsniveau for efteråret meget højt på både hovedkanalen og på nichekanalerne, siger Anne Engdal Stig Christensen.

Første sæson af rejseprogrammet ’Kurs mod fjerne kyster’ med Mikkel Beha Erichsen og Co. sikrede den højeste vurdering af en programserie på TV 2 nogensinde. (Foto: Finn Hageman / TV 2)

Fremgang til TV 2-familien
Samlet set har TV 2-kanalerne fået fremgang, og her er det bl.a. værd at bemærke, at TV 2 ZULU har haft sin bedste forårssæson nogensinde. Læs mere her.

Når TV 2-kanalernes seerandel alene måles blandt kommercielt finansierede kanaler – den såkaldte kommercielle share – er der også fremgang til TV 2-familien, der ender 1. halvår med en andel på knap 57 procent blandt de 20-60-årige.

Igen er det især TV 2s hovedkanal, som henter fremgang, og hovedkanalen alene ender 1. halvår 2014 med en kommerciel share på 40 procent – en fremgang på cirka 1,7 procentpoint i forhold til 1. halvår 2013.

 

 

 

 

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}