
 

 

   

 

  4 

Kendelse 

afsagt den 12. oktober 2021 

 

 

Sag nr. 2021-80-0668 

 

[Klager] 

 

mod  

   

TV 2 

 

[Klager] har klaget til Pressenævnet over, at TV 2 har afvist hendes anmodning om at slette, 

anonymisere eller afindeksere artiklen ”Sygeplejerske ville dræbe patient”, som blev bragt 

den 15. november 2005 af TV 2 på netavisen nyheder.tv2.dk, idet hun mener, at god presse-

skik derved er tilsidesat.  
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Den påklagede artikel  

TV 2 bragte den 15. november 2005 artiklen ”Sygeplejerske ville dræbe patient” på netavisen 

nyheder.tv2.dk. Af artiklen fremgår følgende: 

 

”Pengenød som følge af flere års lidenskabeligt poker- og casinospil på internettet 

drev en 36-årig natsygeplejerske til drabsforsøg på en svagelig ældre kvinde, som 

hun tilså. 

Sygeplejersken havde snydt den 88-årige kvinde for 500.000 kr. og satte derefter ild 

til hendes lejlighed. Kvinden overlevede dog, da ilden gik ud. 

Østre Landsret har nu takseret forbrydelsen til otte års fængsel. Samtidig har syge-

plejersken, der har oparbejdet en gæld på op mod en halv mio. kr., fået forbud mod 

at udøve sit hverv. 

De 12 nævninge i landsretten voterede i fire timer, før de nåede frem til en afgørelse. 

Sygeplejersken, [Klager], blev kendt skyldig i drabsforsøg, brandstiftelse og doku-

mentfalsk, og dommerne var enige i nævningenes vurdering. 

Forsvareren bad om betænkningstid til at afgøre, om strafudmålingen på otte års 

fængsel skal indbringes for Højesteret.” 

 

Den 6. april 2021 rettede [Klager] henvendelse til TV 2 med anmodning om sletning, anony-

misering eller afindeksering af artiklen. TV 2 afviste den 15. april 2021 [Klager]s anmodning. 

[Klager]s klage over TV 2s afvisning er modtaget i Pressenævnet den 3. juli 2021.  



 

 
  2 

 

 

 

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager]s synspunkter 

Sletning, anonymisering og afindeksering – punkt B.8 

[Klager] har anført, at TV 2 har afvist hendes anmodning om at slette, anonymisere eller afin-

deksere artiklen. 

 

[Klager] har navnlig henvist til, at den påklagede artikel krænker og forstyrrer hendes eget og 

hendes børns ret til privatlivets fred, og at hun ikke er en offentlig person. 

 

Den påklagede artikel kan være ødelæggende for [Klager]s børns muligheder her i livet, deres 

sociale relationer m.m., da den med få klik kan søges frem. Det kan helt klart få en problema-

tisk konsekvens for hendes børn senere i livet, idet artiklen er synlig på første side i en 

Google-søgning på hendes tidligere efternavn ”[Efternavnet]”, som i dag er hendes børns ef-

ternavn. 

 

Såfremt [Klager] får medhold i pressenævnssagen vil det være med til at give hendes børn på 

henholdsvis 8 år og 12 år en fair chance her i livet. Da de fleste mennesker dømmer ud fra et 

førstehåndsindtryk, kan den påklagede artikel få ufortjent meget opmærksomhed i forhold til 

hendes børn.  

 

[Klager] ønsker at få ryddet op i al den negative omtale om hende på internettet, så den på-

klagede artikel ikke længere skal være hendes livstidsstraffeattest uden udløbsdato. Afvisnin-

gen af [Klager]s anmodning om at hindre tilgængeligheden af artiklen er således ikke udtryk 

for god presseskik, som TV 2 har henholdt sig til. [Klager] har henvist til Dansk Journalistfor-

bunds og Danske Mediers guide til de presseetiske regler (2013), side 13.  

 

[Klager] har oplyst, at hun tillige har anmodet Google om at afindeksere søgeresultatet med 

den påklagede artikel. Google har afvist anmodningen med henvisning til webmasters afvis-

ning og vil ikke fjerne data uden om webmasters accept. 

 

[Klager] har forståelse for, at Google og TV 2 synes, at offentligheden skal kunne finde den 

ældre omtale via Googles søgemaskine, men den påklagede artikel behøver ikke at frem-

komme ved en søgning på [Klager]s tidligere efternavn.  

 

[Klager] har i den forbindelse oplyst, at hun også har anmodet Ekstra Bladet, B.T., Politiken 

og Berlingske om at hindre tilgængeligeden af artiklerne om sagen, som er bragt på baggrund 

af samme nyhedstelegram fra Ritzaus Bureau. Ekstra Bladet har anonymiseret artiklen ved at 

udtage [Klager]s tidligere navn, og B.T., Politiken og Berlingske har afindekseret deres artik-

ler. [Klager] har i den forbindelse henvist til sin mailkorrespondance med medierne. 

 

Mediernes begrundelse for at imødekomme [Klager]s anmodning var samlet set, at hun ikke 

er en offentlig person, at hun har en ren straffeattest (hun blev løsladt efter halv tid), og at sa-

gen ikke har en væsentlig interesse i dag. 



 

 
  3 

 

 

 

 

[Klager] anmoder om, at Pressenævnet tilslutter sig de fire mediers beslutning om at 

imødekomme hendes anmodning om at hindre tilgængeligheden af artiklen. En afindekse-

ring er trods alt ikke det samme som en sletning, idet man stadig vil kunne finde artiklen, 

hvis man bruger mediets egen søgemaskine. 

 

[Klager] har afslutningsvis bemærket, at udbuddet og tilgængeligheden af digitale mulighe-

der og platforme er for [Klager]s børn eksploderet, og dermed er muligheden for [Klager]s 

børn at spejle sig i andres liv, sammenligne sig med andre børn og vurdere sig i forhold til 

dem kæmpe stor. Alle disse digitale spejle, som de sammenligner sig igennem, er større end 

nogensinde, så der er mange flere faktorer at forholde sig til og på spil, når deres nuværende 

efternavn stadig kan linkes til [Klager]s gamle efternavn i den forældede artikel. Det er med 

til at lade omverdens blik og fokus lande på alt det, som [Klager]s børn ikke skal stå på mål 

for – en 16 år gammel straffesag, der er skrevet om i flere af landets onlinemedier. [Klager]s 

børn er ikke kriminelle, de har ikke begået nogle forbrydelser, men har dog ikke lov til at have 

et privatliv.  

 

 

2.2 TV 2s synspunkter 

Sletning, anonymisering og afindeksering – punkt B.8 

TV 2 har afvist, at der er grundlag for at hindre tilgængeligheden af artiklen. 

 

TV 2 har anført, at det i nærværende tilfælde er TV 2s vurdering, at oplysningerne i artiklen 

fortsat har offentlighedens interesse. Der er tale om meget alvorlig kriminalitet, herunder 

groft bedrageri samt personfarlig kriminalitet begået af en offentligt ansat sundhedsperson 

mod en af de borgere, vedkommende var ansat til at passe på. 

 

Det forhold, at der er gået 16 år siden gerningen, kan ikke føre til et andet resultat. TV 2 har 

lagt særlig vægt på den alvorlige kriminalitet, hvor [Klager] som nævnt i artiklen fik en dom 

på otte års fængsel, at hun på gerningstidspunktet var 36 år gammel, og forbrydelsen således 

ikke kan tilskrives hendes umodenhed, og at hun var en offentligt ansat sundhedsperson, der 

i forbindelse med sagen fik frakendt retten til at udøve sit erhverv. TV 2 har i den forbindelse 

bemærket, at [Klager] siden dommen har skiftet efternavn og derfor ikke umiddelbart vil 

kunne identificeres på baggrund af artiklen fra TV 2. 

 

TV 2 har henvist til Pressenævnets praksis vedrørende ældre straffesager, herunder navnlig 

sag nr. 2020-80-0524, hvor Jyllands-Posten ikke fik kritik for ikke at afindeksere en 14 år 

gammel artikel med omtale af en sag, hvori klager, der dengang var 24 år, blev idømt en straf 

på tre år for vidnetrusler, og sag nr. 14-70-00688, hvor der var tale om en (tidligere) læge, 

der havde fået et års fængsel for seksuelle overgreb, og som ønskede at få de dengang 13 år 

gamle artikler afindekseret. 

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  



 

 
  4 

 

 

 

Jesper Rothe, Anja Lundberg Andersen, Ulrik Holmstrup og John Meinert Jacobsen. 

 

 

God presseskik 

Sletning, anonymisering og afindeksering – punkt B.8 

[Klager] har klaget over, at TV 2 har afvist hendes anmodning om at slette, anonymisere eller 

afindeksere artiklen ”Sygeplejerske ville dræbe patient”. 

 

 

Generelt om punkt B.8 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, som er offentliggjort i 

digitale medier, ofte vil være tilgængelige længe efter, at de er publiceret. Efter anmodning til 

mediet kan tilgængeligheden af sådanne tidligere offentliggjorte, følsomme eller private op-

lysninger hindres, i det omfang det er muligt og skønnes rimeligt, jf. punkt B.8.  

 

Medier kan afindeksere, dvs. ændre instruksen til søgemaskiner, så søgemaskiner ophører 

med at henvise til artiklen, anonymisere, dvs. ændre i artikelteksten så eksempelvis et per-

sonnavn anonymiseres, eller helt afpublicere en artikel, dvs. fjerne artiklen fra hjemmesiden. 

 

Det er nævnets opfattelse, at anvendelse af B.8 i de vejledende regler og muligheden for at 

meddele et medie kritik for ikke at imødekomme en anmodning om afindeksering, anonymi-

sering eller afpublicering som udgangspunkt kun bør anvendes, når der er tale om oplysnin-

ger, som er særligt belastende for den person, der er omtalt. 

 

 

Den konkrete sag 

Artiklen indeholder omtale af en straffesag, hvor [Klager] blev idømt otte års fængsel for at 

have franarret en 88-årig patient 500.000 kr. og for at have forsøgt at dræbe patienten ved 

ildspåsættelse af patientens hjem. De strafbare forhold fandt sted i forbindelse med [Klager]s 

hverv som sygeplejerske. 

 

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at [Klager] i november 

2005 blev idømt otte års fængsel for drabsforsøg, brandstiftelse og dokumentfalsk, og at hun 

i samme forbindelse fik forbud mod at udøve hverv som sygeplejerske. Nævnet lægger endvi-

dere til grund, at [Klager] efter domfældelsen har foretaget navneændring fra ”[Klager]” til 

”[Klager]”. 

 

Pressenævnet lægger videre til grund, at Ekstra Bladet, B.T., Politiken og Berlingske har imø-

dekommet [Klager]s anmodning om at hindre tilgængeligeden af artiklerne om sagen, som er 

bragt på baggrund af samme nyhedstelegram fra Ritzaus Bureau. 

 

Det er Pressenævnet opfattelse, at artiklen fra 2005 med omtale af domfældelsen af [Klager] 

og hendes ludomani indeholder personoplysninger af følsom karakter, der som udgangs-

punkt må betragtes som værende særlig belastende for [Klager]. 

 



 

 
  5 

 

 

 

Tre medlemmer – formand Jesper Rothe, Ulrik Holmstrup og John Meinert Jacobsen – ud-

taler: 

 

På baggrund af sagens karakter og alvor, som er af klar offentlig interesse, finder vi ikke an-

ledning til at udtale kritik af TV 2 for at afvise [Klager]s anmodning om sletning eller anony-

misering af artiklen. 

 

Uanset grovheden af den begåede kriminalitet finder vi imidlertid efter en samlet vurdering, 

at der ikke er særlige grunde til, at oplysningerne skal være tilgængelig ved søgning på [Kla-

ger]s tidligere navn ”[Klager]” i søgemaskiner. Vi finder derfor, at det ville være rimeligt at 

hindre tilgængeligheden af artiklen ved at foretage afindeksering af artiklen. Vi har lagt vægt 

på, at der er gået 16 år, siden der faldt dom i sagen, at [Klager] ikke indtog en fremtrædende 

stilling i samfundet, og at hun ikke er en offentlig person. Vi udtaler derfor kritik af TV 2 for 

ikke at have imødekommet [Klager]s anmodning om afindeksering af artiklen. 

 

Et medlem – Anja Lundberg Andersen – udtaler:  

 

Uanset, at oplysningerne i artiklen er af følsom karakter, og omtaler forhold fra 2005, finder 

jeg efter en samlet vurdering på baggrund af sagens karakter og alvor, at det ikke kan anses 

for en overtrædelse af god presseskik at afvise anmodningen om at hindre tilgængeligheden 

af artiklen. Jeg har lagt vægt på, at der er tale om forhold af væsentlig offentlig interesse, og 

at de strafbare forhold fandt sted i forbindelse med [Klager]s hverv som sygeplejerske, og 

hun efterfølgende er frakendt retten til at praktisere inden for sit fag. Jeg har i den forbin-

delse blandt andet også lagt vægt på, at [Klager] siden offentliggørelsen har skiftet sit efter-

navn, og at hun dermed umiddelbart ikke er identificerbar i relation til artiklen. Efter min op-

fattelse er der derfor ikke grundlag for at udtale kritik af TV 2 for ikke at have imødekommet 

[Klager]s anmodning om at hindre tilgængeligheden af artiklen. 

 

Der afsiges kendelse efter flertallet. Nævnet udtaler herefter kritik af TV 2 for ikke at have 

imødekommet [Klager]s anmodning om afindeksering af artiklen. 

 

Da klager ikke har ønsket kendelsen offentliggjort i TV 2, pålægger nævnet ikke den ansvars-

havende redaktør af avisen at offentliggøre kritikken i medfør af medieansvarslovens § 49. 

 

 

 


	Kendelse

