Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9792 af 12/10/2009 (Gzldende)

Pressenavnets kendelse i sag nr. 2009-6-0894

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 2009-6-0894



Pressenavnets kendelse 1 sag nr. 2009-6-0894

Resumé

Klager — et selskab — anmodede om genoptagelse af sag nr. 2009-6-0835, idet klager bl.a. mente, at
der var ubehandlede klagepunkter.

Pressenzevnets begrundelse og afgerelse:

I sagens behandling har felgende neevnsmedlemmer deltaget: Axel Kierkegaard, Jan Kristen-
sen, Lene Sarup og Marianne Druedahl.

Efter § 14, stk. 1, i bekendtgerelse nr. 86 af 9. februar 1998 om forretningsordenen for Presse-
nzevnet treeffer de medlemmer, der har afgjort en sag, ogsa afgerelse vedrorende spoergsmilet om
eventuel genoptagelse af sagen.

Pressenzevnet kan genoptage behandlingen af en sag, hvis der fremkommer nye faktiske op-
lysninger af betydning for sagens afgerelse. Da [B] ikke er fremkommet med sidanne nye oplysnin-
ger, finder naevnet ikke grundlag for at genoptage sagen.

[K] ApS (binavn [A] ApS) har ved [B] anmodet om genoptagelse af Pressen@vnets sag nr.
2009-6-0835, som navnet traf afgerelse i den 18. august 2009. Denne afgerelse vedrerte en klage fra det
ophearte selskab [C] ApS og [K] ApS over en udsendelse pa TV 2, tv2.dk og sputnik.dk.

I kendelsen hed det:

Det folger af medieansvarslovens § 34, stk. 3, at klager over TV 2’s overtraedelse af god presseskik se-
nest fire uger efter offentliggerelsen skal indgives til tv-stationen. TV 2s afgerelse kan indbringes for
Pressen@vnet. Under henvisning til TV 2s svar af 14. april 2009 finder nevnet ikke grundlag for at afvise
klagen vedrerende god presseskik. Klagen behandles herefter bade 1 relation til presseetik og afslag pé
genmele.

Det fremgér af medieansvarsloven § 36, stk. 1, at anmodning om genmele 1 massemedierne over for
oplysninger af faktisk karakter, som er egnet til at pafore nogen ekonomisk eller anden skade af betyd-
ning, og som er blevet bragt i et massemedie, skal tages til folge, medmindre oplysningernes rigtighed er
utvivlsom.

I foromtalen pa TV 2 samt i udsendelsen den 26. marts 2009 omtales selskabet (C ApS) som konkurs-
ramt, selvom selskabet rettelig blev tvangsoplest. Navnet finder imidlertid, at oplysningen ikke er egnet
til at pafere hverken det opherte selskab eller det nuveerende selskab (K ApS) skade af betydning. Nevnet
har herved lagt vaegt pa, at [B] i udsendelsen 26. marts 2009 oplyser, at det davarende selskab pga. kraf-
tig vekst ikke havde mulighed for at indlevere en godkendt &rsrapport inden fristen herfor (fra Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen). Det fremgar sdledes, at selskabet ikke opherte pga. likviditetsmessige problemer,
og klager er derfor ikke berettiget til at f4 bragt et genmele 1 den anledning.

[B] udtaler i udsendelsen den 26. marts 2009, at det nuvarende selskab bag [A].dk ApS, [K] ApS, ikke
er indtradt 1 det opherte selskab, [C] ApS’, juridiske forpligtelser. [K] ApS er derfor ikke forpligtet til at
efterkomme Forbrugerklagenaevnets pdbud rettet mod det opherte selskab. Herudover gor [B] opmaerk-
som p4, at han bestrider rigtigheden af Forbrugerklagenavnets afgerelser. Han oplyser videre, at [D] blev
tilbudt et nyt tv, men stillede modkrav, og at [E] vil blive tilbudt omlevering. Pressenavnet finder heref-
ter, at der er bragt faktisk korrekte oplysninger i overensstemmelse med indholdet af [B]s anmodning om



genmele af 1. april 2009, ligesom genmaleanmodningens indhold 1 det vasentligste fremgar af udsendel-
sen.

TV 2 oplyser i udsendelserne 26. marts og 23. april 2009, at Basta har kendskab til 21 rejste klagesager
i Forbrugerklagenavnet, og at 21 andre kunder har klaget til Forbrugerklagenavnet. Rigtigheden heraf er
ikke bestridt, og navnet finder herefter, at der ikke er bragt faktisk forkerte oplysninger i udsendelsen,
eller at udsendelserne i gvrigt skulle give indtryk af, at samtlige afgerelser skulle vaere gaet [A].dk ApS
imod. Klager er herefter ikke berettiget til at f4 bragt et genmele.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at oplysninger, der kan vere skadelige, kraenkende
eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterproves i sarlig grad, forst og fremmest ved forelaeg-
gelse for den pagaeldende, jf. punkt A.3.

Efter det foreliggende finder Pressen@vnet, at klagers kommentarer i fornedent omfang er medtaget til
de omtalte reklamationssager.

Pressen@vnet finder, at mediet heller ikke 1 gvrigt har tilsidesat god presseskik, herunder ved udeladelse
af specificering af resultatet af de 21 klagesager i Forbrugerklagenavnet, og nevnet udtaler ikke sin kri-
tik.”

[B] har til stette for anmodningen om genoptagelse bl.a. anfert, at Pressen@vnet ikke tog stilling til
samtlige klagepunkter. TV 2 fremsatte mod bedre vidende usandheder og konstruerede funktionsfejl til
brug for udsendelsen. Pressen@vnet har endvidere ikke taget stilling til den krenkende og udokumentere-
de péstand 1 overskriften "Denne gang har vi fokus pé to firmaer, der fupper deres kunder pa det groveste;
[A].dk og ...” Overskriften fremgar stadig af tv2.dk. TV 2’s behandling af [A] har medfert et stort forret-
ningsmessigt tab, og klager mener sig derfor berettiget til en fornyet stillingtagen fra Pressenavnet.

Pressenzvnets begrundelse og afgerelse:
I sagens behandling har felgende nevnsmedlemmer deltaget: Axel Kierkegaard, Jan Kristensen, Lene
Sarup og Marianne Druedahl.

Efter § 14, stk. 1, 1 bekendtgerelse nr. 86 af 9. februar 1998 om forretningsordenen for Pressenavnet
treeffer de medlemmer, der har afgjort en sag, ogsé afgerelse vedrerende sporgsmélet om eventuel genop-
tagelse af sagen.

Pressen@vnet kan genoptage behandlingen af en sag, hvis der fremkommer nye faktiske oplysninger af
betydning for sagens afgerelse. Da [B] ikke er fremkommet med sddanne nye oplysninger, finder nevnet
ikke grundlag for at genoptage sagen.

Afgjort den 12. oktober 2009



