Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9618 af 18/08/2009 (Gzldende)

Pressenavnets kendelse i sag nr. 2009-6-0835

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 2009-6-0835



Pressenavnets kendelse 1 sag nr. 2009-6-0835

Resumé

To klagere — et fungerende og et ophert selskab — klagede over forbrugermagasinet ”Basta” pd TV
2, tv2.dk og sputnik.dk.

Pressenzevnets begrundelse og afgerelse:

Det folger af medieansvarslovens § 34, stk. 3, at klager over TV 2’s overtraedelse af god pres-
seskik senest fire uger efter offentliggerelsen skal indgives til tv-stationen. TV 2s afgerelse kan ind-
bringes for Pressenzvnet. Under henvisning til TV 2s svar af 14. april 2009 finder nzevnet ikke
grundlag for at afvise klagen vedrerende god presseskik. Klagen behandles herefter bade i relation
til presseetik og afslag pa genmzele.

Det fremgér af medieansvarsloven § 36, stk. 1, at anmodning om genmszele i massemedierne
over for oplysninger af faktisk karakter, som er egnet til at pifere nogen ekonomisk eller anden
skade af betydning, og som er blevet bragt i et massemedie, skal tages til folge, medmindre oplys-
ningernes rigtighed er utvivisom.

I foromtalen pa TV 2 samt i udsendelsen den 26. marts 2009 omtales selskabet [K2] som kon-
kursramt, selvom selskabet rettelig blev tvangsoploest. Nevnet finder imidlertid, at oplysningen ikke
er egnet til at pafere hverken det opherte selskab eller det nuvzerende selskab [K1] skade af betyd-
ning. Nzevnet har herved lagt vaegt pa, at [B] i udsendelsen 26. marts 2009 oplyser, at det davzeren-
de selskab pga. kraftig veekst ikke havde mulighed for at indlevere en godkendt arsrapport inden
fristen herfor (fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen). Det fremgar siledes, at selskabet ikke opherte
pga. likviditetsmaessige problemer, og klager er derfor ikke berettiget til at fa bragt et genmeele i
den anledning.

[B] udtaler i udsendelsen den 26. marts 2009, at det nuvaerende selskab bag [A].dk ApS, [K1],
ikke er indtridt i det opherte selskab, [K2]’s juridiske forpligtelser. [K1] er derfor ikke forpligtet til
at efterkomme Forbrugerklagenzvnets pabud rettet mod det opherte selskab. Herudover gor [B]
opmeerksom p4a, at han bestrider rigtigheden af Forbrugerklagenavnets afgerelser. Han oplyser vi-
dere, at [C] blev tilbudt et nyt tv, men stillede modkrav, og at [D] vil blive tilbudt omlevering. Pres-
senzvnet finder herefter, at der er bragt faktisk korrekte oplysninger i overensstemmelse med ind-
holdet af [B]s anmodning om genmele af 1. april 2009, ligesom genmaleanmodningens indhold i
det vaesentligste fremgéar af udsendelsen.

TV 2 oplyser i udsendelserne 26. marts og 23. april 2009, at Basta har kendskab til 21 rejste
klagesager i Forbrugerklagenzvnet, og at 21 andre kunder har klaget til Forbrugerklagenaevnet.
Rigtigheden heraf er ikke bestridt, og nevnet finder herefter, at der ikke er bragt faktisk forkerte
oplysninger i udsendelsen, eller at udsendelserne i ovrigt skulle give indtryk af, at samtlige afgerel-
ser skulle veere gaet [A].dk ApS imod. Klager er herefter ikke berettiget til at fa bragt et genmzele.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at oplysninger, der kan vare skadelige,
kraenkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterproves i serlig grad, forst og frem-
mest ved forelaeggelse for den piagzldende, jf. punkt A.3.



Efter det foreliggende finder Pressenzevnet, at klagers kommentarer i fornedent omfang er
medtaget til de omtalte reklamationssager.

Pressenzvnet finder, at mediet heller ikke i ovrigt har tilsidesat god presseskik, herunder ved
udeladelse af specificering af resultatet af de 21 klagesager i Forbrugerklagenavnet, og navnet ud-
taler ikke sin kritik.

[A].dk ApS har ved indehaver [B] klaget til Pressena@vnet over to udsendelser pa TV 2 den 26. marts og
23. april 2009 samt identiske udsendelser pa tv2.dk og sputnik.dk, idet han mener, at god presseskik er
tilsidesat. Klagen omfatter endvidere mediets afslag pa genmele.

Selskabet [K2] med binavnet ”’[A].dk ApS” blev tvangsoplest og opherte sine aktiviteter den 22. okto-
ber 2008. Selskabet [K1] med binavnet "[A].dk ApS” er startet 7. marts 2008.

1 Sagsfremstilling

Tv2.dk bragte den 24. marts 2009 (ajourfert den 27. marts 2009) en foromtale af den kommende udgave
af forbrugermagasinet “Basta”. Af programomtalen “/A4]” fremgik bl.a. folgende:

”Det sker sjeldent, at forretninger nagter at folge afgerelser fra Forbrugerklagenavnet. En af de fa er
[A].dk, som har faet besked pa, at en stribe kunder skal have deres penge retur efter at have kebt defekte
fladskaerme.

Sagerne har strukket [strakt] sig over to ar, og i mellemtiden er selskabet bag [A].dk lukket af myndig-
hederne pa grund af manglende regnskaber. Men ejeren oprettede straks et nyt selskab, som nu kerer for-
retningen videre under helt samme navn. Det er faldet de mange forbrugere for brystet, for med lukningen
af det oprindelige selskab mistede de retten til at kreeve erstatning for deres darlige keb. S& 1 dag har de
hverken fladskarm eller penge.”

Forud for udsendelsen sendte TV 2 den 24.-26. marts 2009 folgende foromtale 13 gange:

”Studieveert: [D] kan ikke fa pengene retur for sin defekte fladskeerm, fordi firmaet er giet konkurs.

[D]: Jeg fik ret 1 min klagesag, men jeg féar aldrig mine penge tilbage.

Studievcert: Men selvom firmaet abner igen dagen efter, oven i kebet i samme navn, kan du intet stille
op som forbruger.

Speak: Bastakrever en forklaring...”

TV 2 sendte den 26. marts 2009 udsendelsen Basta, hvoraf felgende bl.a. fremgar:

”Studieveert: Kunderne klagede over defekte fladskerme, og Forbrugerklagenavnet gav dem ret. De
skal have pengene tilbage. Men forretningen er ligeglad. Se med, nér vi sparger direkteren, hvorfor han
ikke vil betale. Godaften og velkommen til Basta.

Studieveert: Nu skal vi made en raekke forbrugere, der blev rigtig glade, da de endelig fik ret i Forbru-
gerklagenavnet. Efter flere maneders usikkerhed skulle de nemlig have penge tilbage for deres defekte
fladskaerme, men firmaet [A], som skulle betale pengene, havde endnu et kort i @rmet. Den gamle forret-
ning lukkede for straks at 4bne op igen 1 samme navn og med samme hjemmeside, men nu helt uden an-
svar.

Speak: For lidt over et dr siden [den 17. januar 2008] fortalte Basta historien om [C]. Hun kunne hver-
ken f& ombyttet eller pengene tilbage for et defekt fladskaerms-tv, hun havde kebt pd [A].dk.

Speak: Tv’et viste sig at vaere importeret fra et andet europisk land og dermed uden om Samsung Dan-
mark. Det betod, at fladskermen ikke var omfattet af Samsung Danmarks garantibestemmelser, men det
oplyste [A] ikke noget om, da [C] kebte tv’et.



Studievcert: 1 efterdret blev [A] tvangsoplest af myndighederne, men selvom firmaet dbnede op igen
stort set dagen efter i n@sten det samme navn, ja, s kan de utilfredse kunder ikke fa deres penge.

Speak: [C] skrev til [A] og bad om at fa fladskaermen ombyttet. Kort efter fik hun en mail tilbage, hvor
der stod, at [A] gerne ville give hende en ny.

[C]: Jeg skrev tilbage til [A], at jeg vil meget gerne tage imod det tilbud, de havde om at bytte, ombytte
mit tv til et nyt tv, men jeg ville have en ny kvittering, sa jeg var sikker pa, at det var et nyt tv, jeg fik. Sa
jeg havde min garanti. Men jeg har desverre ikke hort fra [A] siden.

Speak: Efter Bastas udsendelse [den 17. januar 2008] klager [C] til Forbrugerklagenavnet. Og her far
hun medhold.

[C] (opleeser Forbrugerklagencevnets afgorelse af 19. februar 2008): Indklagede [A] ApS skal inden 30
dage fra dato til klageren, [C], betale 15.267 kroner.

[C]: Jeg blev glad, og sé tenkte jeg: Yes, nu er vi bare faerdige med det der. Nu fér jeg mine penge.

Speak: Men [A] betaler aldrig [C] pengene. Hun ser ingen anden udvej end at gé rettens vej, men habet
bliver slukket helt, da hun bliver kontaktet af sin advokat. Advokaten fortaeller nemlig, at [A] er under
tvangsoplesning, og at hun mé opgive sin sag.

[C]: Nu har vi keempet i to et halvt &r med den her sag her ved [A], og sé har vi intet faet ud af det. Det
synes jeg godt nok er frustrerende.

Speak: Men [C] er langt fra den eneste, der har vundet en sag mod [A] i Forbrugerklagenavnet og ikke
set skyggen af sine penge. Basta har kendskab til 1 alt 21 rejste sager. En af dem er [D]s.

[D] (lceser op fra Forbrugerklagencevnets afgorelse af 22. maj 2008): Indklagede [A] ApS [K2] skal
inden 30 dage fra dato til klageren, [D], betale i alt 14.849 kr.

Speak: Pengene, som [D] skal have tilbage, er for et fladskerms-tv, han keber for to ar siden. Det gér 1
stykker og bliver repareret tre gange, men tv’et virker stadig ikke.

[D] (star ved tv’et): Lige nu vil det i hvert fald ikke teende. Og hvis det vil teende, sa er billedet sloret i
det. Sa det er alt atheengig af, hvad det vil. Lige nu vil det ikke tande.

Speak: Men selv efter tre reparationsforseg naegter [A] at betale pengene tilbage.

[D]: De mener, de kan tilbyde mig flere reparationer. Og da jeg siger, at jeg har kontaktet Forbrugersty-
relsen [rettelig: Forbrugerklagenavnet], der fér jeg at vide, at det ikke er Forbrugerstyrelsen, der bestem-
mer inde hos [A]. Det er [A], der skal fortelle mig, hvad reglerne er.

Speak: Men selvom [D] far medhold i sin klage ved Forbrugerklagenavnet, dukker heller ikke hans
penge op. Og derfor skal han ud og investere i et helt nyt tv.

Speak: Det naste, han herer, er, at [A] er under tvangsoplesning, hvor firmaet lukkes - hvilket ogsé
sker, nar et firma gir konkurs - og det er ifolge Forbrugerrddet dérlige nyheder for bdde ham og [C].

Benedicte Federspiel, chefkonsulent, Forbrugerrddet: Alts, forbrugerne er stillet rigtig darligt, nar der
er tale om en konkurs. Der er der nermest. Der er der stort set aldrig nogle penge til de almindelige for-
brugere.

[C]: Jeg gar ind og checker hans hjemmeside, lige efter jeg har faet at vide ved advokaten, at han er
géet konkurs, og kan se, at det er ngjagtig den samme hjemmeside, men han har skiftet navn til Netco 1
stedet for. Og det er der, jeg bliver vred, fordi det kan ikke vere rigtig, at man bare kan starte op igen. Og
sa have snydt en masse forbrugere, og deri mig ogsa.



Speak: Efter tvangsoplesningen starter [A] op igen. Med det samme navn, den samme hjemmeside, den
samme fysiske butik og den samme ejer. Bare med et nyt firma bagved: [A] [K1]. Og ifelge deres egen
hjemmeside har [A] Netco siden juni 2008 stiet for driften af hjemmesiden og butikken. Altsa et halvt ar
for det gamle firma blev tvangsoplest.

Speak: Nér et anparts- eller aktieselskab gér konkurs eller bliver tvangsoplest, hafter personen bag fir-
maet ikke. Og det er derfor, at [C] og [D] ikke har nogen steder at rette deres krav, og Forbrugerradet
forstar godt deres frustrationer.

Speak: Men hverken [C] eller [D] kan kende forskel pé det gamle firma og det nye. Det kan de dbenbart
heller ikke selv, for [A] Netco, altsé det nye firma, behandler en klage fra Steffen Andersen, selvom han
har kobt et fladskaerms-tv hos det gamle. Og det gor de uden at fortalle, at det gamle firma er tvangsop-
lost.

Studieveert (i [A].dks fysiske butik): [B], hvorfor betaler du ikke dine tidligere kunder, nar de nu har
vundet over dig 1 Forbrugerklagenavnet?

[B], direktor, [A].dk: 1 de fé sager, der har vaeret, der mener vi som udgangspunkt, at vi har haft en sag,
hvor der ikke var grundlag for, at vi skulle betale penge tilbage.

Studieveert: Men 1 Forbrugerklagenavnet, der sidder der jo jurister og specialister 1 kebeloven. Hvorfor
folger du sd ikke den beslutning, der kommer fra dem?

[B]: Altsa i konkrete sager vil jeg kunne ga ind og sige, at der ikke har varet noget galt med produkter-
ne. Hvis der er noget galt, reparerer vi produkterne. Og hvis det ikke er muligt, sé giver vi ogsé folk pen-
gene tilbage.

Studieveert: Det er jo ikke korrekt, fordi i flere af de her sager, vi har kigget pa, der er der jo tale om
reparationer, som for det forste har varet meget lang tid, og der har ogsa veret flere af dem 1 treek. Og nér
sa folk de beder om at fa deres penge tilbage, jamen sé er dét, de far et nej herfra.

[B]: Jeg tror de sager, hvor der har varet sdkaldte reparationsforseg, der har produkterne faktisk ikke
fejlet noget. Maske har der vaeret en enkelt uheldig sag, og den skulle selvfelgelig have vaeret lost pa en
anden made.

Studieveert: Men hvorfor stoler du ikke pé, at myndighederne kommer med den rigtige afgerelse 1 de her
sager?

[B]: Fordi vi kan se i den sagsbehandling, der har varet, at det har ikke vaeret korrekt. Og vi har ogsé et
samfund, hvor vi bygger pa, vi har flere retsinstanser. Hvis man ikke mener, nu er Forbrugerklagenavnet
ikke en retsinstans, men hvis man mener, en retsinstans ikke har gjort arbejdet godt nok, s& har man mu-
ligheden som borger 1 vort samfund til at treekke sagen for en hejere retsinstans. Og vi har tilbudt [C] et
nyt fjernsyn for mange 4r siden efterhanden. Det afslog hun. Hun vil have bade et nyt fjernsyn og have
lov til at beholde det fjernsyn, vi har 1dnt hende, mens hendes fjernsyn var til reparation.

Studieveert: Det her er jo en sag, der straekker sig over utrolig lang tid.

[B]: Ja. Det er ikke vores skyld. Det er Forbrugerklagenavnets skyld, at den er blevet s& gammel.
Studieveert: Jo, men det er jeres skyld, at I leverer et fjernsyn, der ikke virker.

[B]: Ja, hvis du vil give mig skylden for, at det ikke er loddet ordentlig sammen, sa er det vores skyld.
Studieveert: Det er det jo, nar det er dig, der salger det.

[B]: Sa patager jeg mig ansvaret for produktionen og kvaliteten af det produkt. Det er markevarer, vi
selger.



Studieveert: Dit firma blev sé tvangsoplest 1 efterdret. Er det et forseg pd at slippe for at komme til at
betale alle de her penge til folk.

[B]: Overhovedet ikke. Vi er i en situation, hvor vi vokser enormt kraftigt i 2005 og 2006. Vores gkono-
misystem og hele vores logistik omkring, der hindterer de regninger. Det gor, at vi i vores bogholderi er
bagud. Men vi kan ikke fa ryddet ordentlig op i regnskabet. Revisoren kaster hdndklaedet i ringen og si-
ger: ”Det her nar vi ikke, inden for de frister, der er for at aflevere et drsregnskab”. Og derfor siger han sa,
at der er ikke anden vej for at overholde lovgivningen end at oplese selskabet.

Studieveert: Men der er jo en hel masse mennesker, som kommer i klemme, bl.a. dem, som har sager
inde 1 Forbrugerklagenavnet, som nu ikke far en krone. Hvad siger du til dem?

[B]: Der er ikke noget, jeg hellere vil end at hjelpe. Ogsé de mennesker, som har en uheldig sag hos os.
Og fa lost dem.

Studieveert: Men kan du forsta, at kunderne de bliver noget utilfredse, nir de konstaterer, at du straks sa
starter du op igen med den samme fysiske butik, hvor vi star nu. Den samme hjemmeside, det samme
navn og den samme ejer.

[B]: Alle de kunder, som har handlet, ogsé i det gamle selskab, far en hel normal reklamationsbehand-
ling, ogsé 1 det nye selskab.

Studieveert: Sa det vil sige, selv om at man har en klagesag, der ligger 1 det gamle firma, sa kan den godt
stadigvaek behandles selvom.

[B]: Vi behandler pa normale vilkar, men der hvor vi kommer ud i juridisk tovtrakkeri, sa eksisterer det
gamle selskab ikke lengere. Og rent juridisk kan man ikke gore noget pd vegne af det gamle selskab. Det
er dedt, det er oplast.

Studieveert: Dermed er pengene ogsa tabt for de her personer.

[B]: Der er fjernsyn, der er blevet repareret, hvor kunden har afvist at fa det reparerede produkt tilbage,
men vil have pengene tilbage i stedet for. De fjernsyn stér stadig her hos os og kan afhentes i morgen.

Studievcert: Tak skal du have.

Studievcert (tilbage i studiet): Direktoren for [A], [B] oplyser, efter interviewet, at [C] og Steffen Jensen
har forpasset deres mulighed for at f pengene tilbage. Til gengeld vil han gerne give [D] en ny flad-
skaerm, fordi han 1 den sag erkender at have begdet en fejl.”

TV 2 fulgte den 23. april 2009 1 ”Basta’ op pa marts udsendelsens omtale af [A].dk ApS. Af april ind-
slaget fremgar det, at det nye selskab bag [A].dk ApS har betalt Steffen Andersen penge tilbage for hans
tv. Af udsendelsen fremgar videre:

”Speak: [C] havde ellers, ligesom 21 andre kunder, klaget til Forbrugerklagenavnet, og faet medhold i,
at hun skulle have sine penge retur fra [A]. Det samme havde [D].”

I udsendelsen fortalles det, at bade [C] og [D] pga. selskabets tvangsoplesning har mistet deres tilgode-
havender. [C] er ikke siden marts udsendelsen blevet kontaktet af det nye selskab bag [A].dk ApS, mens
[D] har modtaget et tilbud om omlevering af sin defekte fladskaerm. Et tilbud han agter at acceptere.

Til artiklen ”[A]” pa tv2.dk blev indslaget af 26. marts 2009 indsat, saledes at det kunne afspilles. Iden-
tiske udsendelser blev tillige lagt pa sputnik.dk.

[A].dk ApS fremsendte under emnet ”Krav om genmale” folgende klagemail til TV 2 den 1. april 2009:

”TV 2 Basta bragte torsdag 27. marts 2009 [rettelig: 26. marts 2009] i sin udsendelse mod bedre viden-
de flere usandheder som vi ensker gengivet korrekt.

Korrekt er, at [C] den 30. marts 2007 af [A].dk blev tilbudt at f& ombyttet sit tv til et nyt. Dette blev
afvist med et modkrav om ogsé at beholde et lane-tv som [A].dk havde stillet til rddighed i reparationspe-
rioden.



Korrekt er, at [D] 1 september 2007 blev tilbudt omlevering af tv, men at dette blev medt med modkrav
om ogsa at fa et digital-kamera og en dvd-optager oveni omleveringen.

Korrekt er, at det opherende selskab, der oprindelig drev hjemmesiden [A].dk, standsede sine aktiviteter
den 31. maj 2008. Indtil selskabets oplesning den 22. oktober 2008 blev selskabets aktiviteter og engage-
menter standset pd fuld normal vis. Selskabet gik ikke konkurs som Basta-redaktionen ukorrekt har op-
lyst.

Korrekt er, at det nye selskab per kulance loyalt ekspederer alle garantireparationer, som maétte vedrere
det opherte selskab.

Basta-redaktionen oplyste i udsendelsen, at der i Forbrugernavnet har vaeret 21 sager med [A].dk som
part. Korrekt er, at der hos [A].dk har vaeret mere end 6.000 reklamationshenvendelser over de seneste 3
ar, og at de af Basta-redaktionen fremforte sager, er 8 sager endt med forlig, i tre tilfeelde har [A].dk vun-
det sagen i Forbrugerklagenavnet, og at der i Forbrugerklagenavnet er uafsluttede sager, hvoraf den ene
med [D] som part som gengivet i Basta-programmet, ikke er afsluttet grundet forvaltningsretlige fejl 1
Forbrugerklagenavnet.”

TV 2 afviste ved brev af 14. april 2009 at bringe et genmele. Af brevet fremgik endvidere folgende:

”Ydermere har du faet alle oplysninger forelagt med mulighed for at komme til orde, sdkaldt kontradik-
tion, som du har benyttet dig af. [A].dk’s synspunkter i de konkrete sager blev loyalt og korrekt gengivet 1
udsendelsen.”

2 Parternes synspunkter
2.1 [A].dk ApS’ synspunkter
[B] har anfert, at TV 2 mod bedre vidende har bragt ukorrekte og usande oplysninger om hans selskab

og hans person, ligesom han ikke fik mulighed for at kommentere de konkrete sager i udsendelserne. [C]
blev efter omtalen i1 Basta 1 januar 2008 igen tilbudt athjelpning af tv’ets mangler.

2.2 TV 2, tv2.dk og sputnik.dks synspunkter
TV 2 har anfert, at mediet ikke forud for klagen til Pressenavnet har haft mulighed for at tage stilling til

sporgsmalet om tilsidesattelse af god presseskik, jf. medieansvarsloven § 34, stk. 3. TV 2 har péstiet den-
ne del af klagen afvist eller hjemvist til behandling ved mediet.

For sa vidt angér indholdet af udsendelsen, har TV 2 afvist, at der forekommer faktisk forkerte oplys-
ninger i udsendelsen. Klager skriver, at [C] afviste at fa ombyttet det defekte tv til et nyt. Bastas vinkel
var imidlertid, at [C] klagede over mangelfuld reparation efter keb, hvilket hun fik medhold i hos Forbru-
gerklagenavnet, som ogséd pdlagde [A].dk ApS [K2] at lade handlen g4 tilbage.

[D]s tv har vaeret til reparation tre gange, hvilket er, hvad en forbruger ma tile. Kundens krav om, at
handlen skal gi tilbage, er saledes velbegrundet, og han far medhold heri hos Forbrugerklagenavnet.
[A].dk afviser imidlertid at folge nevnets afgerelse.

Basta oplyste ikke, at selskabet var gaet konkurs, men at forbrugere, der har handlet med det gamle sel-
skab, ikke kan fa deres penge tilbage, og at Forbrugerklagenavnet i forbindelse med tvangsoplesningen
af selskabet stoppede flere indbragte sager.

[B] har féet alle oplysninger forelagt, og hans synspunkter 1 de konkrete sager blev loyalt og korrekt
gengivet 1 udsendelsen. TV 2 har videre afvist at bringe et genmele, idet de oplysninger, som klager on-
sker at bringe 1 sit genmale, enten ikke er korrekte eller allerede fremgar af det interview med klageren 1
indslaget.

3 Pressenaevnets begrundelse og afgerelse:

I sagens behandling har felgende neevnsmedlemmer deltaget:
Axel Kierkegaard, Jan Kristensen, Lene Sarup og Marianne Druedahl.



Det folger af medieansvarslovens § 34, stk. 3, at klager over TV 2’s overtredelse af god presseskik se-
nest fire uger efter offentliggerelsen skal indgives til tv-stationen. TV 2s afgerelse kan indbringes for
Pressenavnet. Under henvisning til TV 2s svar af 14. april 2009 finder nevnet ikke grundlag for at afvise
klagen vedrerende god presseskik. Klagen behandles herefter bide i relation til presseetik og afslag pé
genmele.

Det fremgar af medieansvarsloven § 36, stk. 1, at anmodning om genmale i massemedierne over for
oplysninger af faktisk karakter, som er egnet til at pafore nogen ekonomisk eller anden skade af betyd-
ning, og som er blevet bragt i et massemedie, skal tages til folge, medmindre oplysningernes rigtighed er
utvivlsom.

I foromtalen pa TV 2 samt i udsendelsen den 26. marts 2009 omtales selskabet [K2] som konkursramt,
selvom selskabet rettelig blev tvangsoplest. Nevnet finder imidlertid, at oplysningen ikke er egnet til at
pafere hverken det opherte selskab eller det nuverende selskab [K1] skade af betydning. Naevnet har her-
ved lagt vaegt pa, at [B] 1 udsendelsen 26. marts 2009 oplyser, at det davarende selskab pga. kraftig vaekst
ikke havde mulighed for at indlevere en godkendt &rsrapport inden fristen herfor (fra Erhvervs- og Selska-
bsstyrelsen). Det fremgér saledes, at selskabet ikke opherte pga. likviditetsmassige problemer, og klager
er derfor ikke berettiget til at fa bragt et genmeele 1 den anledning.

[B] udtaler i udsendelsen den 26. marts 2009, at det nuverende selskab bag [A].dk ApS, [K1], ikke er
indtradt i det opherte selskab, [K2]’s, juridiske forpligtelser. [K1] er derfor ikke forpligtet til at efterkom-
me Forbrugerklagenavnets pabud rettet mod det opherte selskab. Herudover gor [B] opmarksom p4, at
han bestrider rigtigheden af Forbrugerklagenavnets afgerelser. Han oplyser videre, at [C] blev tilbudt et
nyt tv, men stillede modkrav, og at [D] vil blive tilbudt omlevering. Pressenavnet finder herefter, at der er
bragt faktisk korrekte oplysninger i overensstemmelse med indholdet af [B]s anmodning om genmele af
1. april 2009, ligesom genmaleanmodningens indhold i det vesentligste fremgér af udsendelsen.

TV 2 oplyser i udsendelserne 26. marts og 23. april 2009, at Basta har kendskab til 21 rejste klagesager
1 Forbrugerklagenavnet, og at 21 andre kunder har klaget til Forbrugerklagenavnet. Rigtigheden heraf er
ikke bestridt, og naevnet finder herefter, at der ikke er bragt faktisk forkerte oplysninger i udsendelsen,
eller at udsendelserne 1 ovrigt skulle give indtryk af, at samtlige afgerelser skulle vaere gaet [A].dk ApS
imod. Klager er herefter ikke berettiget til at fa bragt et genmele.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at oplysninger, der kan vare skadelige, kreenkende
eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterproves i s@rlig grad, forst og fremmest ved foreleg-
gelse for den pageldende, jf. punkt A.3.

Efter det foreliggende finder Pressenavnet, at klagers kommentarer i fornedent omfang er medtaget til
de omtalte reklamationssager.

Pressen@vnet finder, at mediet heller ikke 1 @vrigt har tilsidesat god presseskik, herunder ved udeladelse
af specificering af resultatet af de 21 klagesager i Forbrugerklagenavnet, og nevnet udtaler ikke sin kri-
tik.

Afgjort den 18. august 2009



