Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9549 af 13/08/2008 (Gzldende)

Pressenazvnets kendelse i sag 2008-6-683

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 2008-6-683



Pressenavnets kendelse 1 sag 2008-6-683

Resumé

3 klagere — en institution og to voksne pd vegne af deres bern — klagede over en udsendelse 1 TV 2,
www.tv2.dk og www.sputnik.dk.

Pressenzevnets begrundelse og afgerelse:

I indslagene henholdsvis den 5. og 16. maj 2008 beskrives en strejke blandt paedagogmedhjzel-
pere og en mulig strejke blandt peedagoger. Billedmaterialet i indslagene hidrerer bl.a. fra en insti-
tution, hvor TV 2 efter det oplyste filmede med institutionslederens samtykke pa betingelse af, at de
filmede borns forzldre gav tilladelse til offentliggorelsen. Efter parternes oplysninger fik TV 2 ikke
tilladelse fra [A] og [B]s foreldre.

Pressenazvnet finder det beklageligt, at TV 2 i strid med aftalen herom ikke indhentede sam-
tykke fra forzldrene. Da indholdet af indslagene og indslagene i ovrigt ikke er kraenkende for de
afbildede bern, udtaler naevnet ikke kritik af offentliggerelsen den 5. maj 2008.

TV 2 offentliggjorde imidlertid den 16. maj 2008 igen billedmaterialet, selvom tv-stationen pa
dette tidspunkt var bekendt med, at aftalen om forzldresamtykke ikke var overholdt, og at der var
indgaet aftale om ikke at offentliggere billedmaterialet pa ny. Neevnet finder, at TV 2 ved ikke at
hindre, at billedmaterialet blev genanvendt den 16. maj 2008, har tilsidesat god presseskik, og nev-
net udtaler sin kritik heraf.

I medfer af medieansvarsloven § 49 pélegger Pressen@vnet herefter den ansvarshavende redakter
af TV 2, www.tv2.dk og www.sputnik.dk at offentliggere et kendelsesresume.

[K1] har ved konstitueret leder [C], klaget til Pressena@vnet over en udsendelse pd TV 2, www.tv2.dk og
www.sputnik.dk den 5. maj 2008 samt udsendelser den 16. maj 2008 pd TV 2, idet hun mener, at god
presseskik er tilsidesat. Klagen indgives tillige 1 henhold til fuldmagt fra [K3] pa vegne af sennen [B] og
fra [K2] pé vegne af sennen [A].

1 Sagsfremstilling

TV 2 sendte den 5. maj 2008 kl. 19.00 udsendelsen ’Nyhederne” med et indslag om strejke blandt pee-
dagogmedhjzlpere og en mulig strejke blandt paedagoger 1 forbindelse med overenskomstforhandlinger.
Padagogerne skulle ved en urafstemning stemme om BUPLs maglingsforslag. I indslaget beretter to pae-
dagoger og to foreldre bl.a. om, hvordan dagligdagen fungerer under peedagogmedhjelpernes strejke. Pa
billedsiden til indslaget ses bern fra [K1] 1 feerd med at lege.

TV 2 sendte den 16. maj 2008 kl. 8.00, 9.00 og 10.00 udsendelsen ”Morgennyhederne”. Udsendelserne
fulgte op pa urafstemningen blandt paedagogerne. Optagelser fra bernehaven blev vist i udsendelserne.

2 Parternes synspunkter
2.1 [K1], [K2] og [K3]s synspunkter

[C] har anfert, at hun den 5. maj 2008 gav TV 2 lov til at filme bernene 1 institutionen under betingelse
af, at bernenes foraeldre fik mulighed for at tage stilling til, hvorvidt deres bern matte indga 1 udsendelsen.
Den 6. maj 2008 blev hun imidlertid kontaktet en af foraldrene, der ikke var informeret eller adspurgt.

[C] har videre anfert, at journalist [D] over for en af de bererte foreldre pr. sms oplyste, at klippet med
barnet var fjernet fra hjemmesiden og fra arkivet. Efterfolgende kunne billederne imidlertid stadig findes



pa hjemmesiden, og den 16. maj 2008 blev billedmaterialet igen offentliggjort pa savel TV 2 som pa
www.tv2.dk. Samme dag kl. 15.44 beklagede redaktionschef [E] pr. mail, at aftalen var blevet brudt. KI.
16.30 var det imidlertid stadig muligt at se billederne pa hjemmesiden.

2.2 TV 2 og www.tv2.dk og www.sputnik.dk’s synspunkter

TV 2 har oplyst, at indslagene har veret frit tilgeengelige pa www.tv2.dk det forste dogn efter udsendel-
sestidspunktet. Herefter har nyhedsudsendelsen alene varet tilgengelig pa www.sputnik.dk, hvor der krae-
ves abonnement. Efter indslaget den 5. maj 2008 blev der lagt felgende restriktioner pd optagelserne:
”OBS Dreng med blé bellehat og bl poloshirt ma ikke genbruges” ([A]). Det fremgik séledes, at optagel-
serne af [A] ikke matte genbruges. Arsagen til, at billederne kunne genbruges var, at de fejlagtigt kun blev
slettet fra arkivet, men ikke ogsé fra den faelles rdbandsserver. Optagelserne fra [K1] er nu fjernet fra TV
2’s arkiv og vil ikke indgd i fremtidige indslag.

TV 2 har beklaget, at der i strid med indgéet aftale ikke blev indhentet samtykke til offentliggerelse fra
foraldrene til to af de filmede bern. Det er i strid med TV 2’s interne regler pa omrédet, ligesom journali-
sten har féet en patale for forholdet.

TV 2 har anfert, at de omhandlede optagelser hverken blev vist 1 en agtelsesforringende eller kreenkende
sammenheng. Indslaget fokuserede ikke pd nogen enkeltperson, hverken voksen eller barn.

3 Pressenavnets begrundelse og afgerelse:

I sagens behandling har felgende nevnsmedlemmer deltaget:
Axel Kierkegaard, Palle Weis, Lene Sarup og Marianne Druedahl.

I indslagene henholdsvis den 5. og 16. maj 2008 beskrives en strejke blandt paedagogmedhjelpere og en
mulig strejke blandt paedagoger. Billedmaterialet 1 indslagene hidrerer bl.a. fra en institution, hvor TV 2
efter det oplyste filmede med institutionslederens samtykke pa betingelse af, at de filmede berns foraldre
gav tilladelse til offentliggorelsen. Efter parternes oplysninger fik TV 2 ikke tilladelse fra [A] og [B]s for-
eldre.

Pressenavnet finder det beklageligt, at TV 2 i strid med aftalen herom ikke indhentede samtykke fra
foreldrene. Da indholdet af indslagene og indslagene i evrigt ikke er kraenkende for de afbildede bern,
udtaler nevnet ikke kritik af offentliggerelsen den 5. maj 2008.

TV 2 oftentliggjorde imidlertid den 16. maj 2008 igen billedmaterialet, selvom tv-stationen pa dette
tidspunkt var bekendt med, at aftalen om foraeldresamtykke ikke var overholdt, og at der var indgéet afta-
le om ikke at offentliggere billedmaterialet pa ny. Naevnet finder, at TV 2 ved ikke at hindre, at billedma-
terialet blev genanvendt den 16. maj 2008, har tilsidesat god presseskik, og nevnet udtaler sin kritik he-
raf.

I medfer af medieansvarsloven § 49 pdlaegger Pressen@vnet herefter den ansvarshavende redakter af
TV 2, www.tv2.dk og www.sputnik.dk at offentliggere folgende:

“Pressencevnet har udtalt kritik af TV 2 og pdlagt os at bringe folgende:

Den 5. maj omtalte TV 2 peedagogmedhjcelpernes strejke. I den forbindelse blev forceldre til born i [K1]
interviewet og bornene filmet. TV 2 havde indgdet aftale med institutionen om at fd lov til at filme, hvis
foreeldrene gav tilladelse til, at deres born matte fremga af optagelserne. TV 2 fik imidlertid ikke indhentet
de fornadne tilladelser og kom ved en fejl til at bringe optagelserne igen den 16. maj, da optagelserne
stadig fandtes pa TV 2's server:

Institutionen og forceldre har klaget til Pressencevnet.

Pressencevnet finder, at TV 2 har tilsidesat god presseskik ved igen den 16. maj at offentliggore optagel-
serne, selvom mediet pa dette tidspunkt var klar over, at forceldrene ikke havde samtykket til offentliggo-
relsen den 5. maj, ligesom der var indgdet aftale om, at optagelserne ikke skulle vises igen. Pressencevnet
udtaler derfor kritik af TV 2.



Hele Pressencevnets kendelse kan leses pd www.pressenaevnet.dk.”
Afgjort den 13. august 2008



